När ska vi bli lyssnade till?

Om vi inte kan lita på att vår chef informerar sin chef, när personalen larmar om en arbetsmiljö som låter folk jobba sig sjuka – vem ska vi då vända oss till? frågar "Helena".

Om vi inte kan lita på att vår chef informerar sin chef, när personalen larmar om en arbetsmiljö som låter folk jobba sig sjuka – vem ska vi då vända oss till? frågar "Helena".

Foto: Carina Bergius

Insändare2022-03-08 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 28 februari publicerades en artikel i Katrineholms-kuriren, där jag larmade om ohållbar arbetsmiljö i verksamheten för vård och omsorg.

Utifrån det jag berättade, uttalar sig verksamhetschefen om att personalsituationen varit mycket svår i slutet av föregående år och i början av det här året. 

Min direkta fråga blir: har enhetschefer och verksamhetschef kontinuerlig kommunikation sinsemellan? På min arbetsplats har vi sedan åtta månader tillbaka, vid varje arbetsplatsträff, informerat vår enhetschef om ohållbar arbetsmiljö. Innebär det då att enhetschefer inte informerar verksamhetschefen om det faktiska läget i arbetsmiljön? Om vi inte kan lita på att vår chef informerar sin chef, när personalen larmar om en arbetsmiljö som låter folk jobba sig sjuka – vem ska vi då vända oss till?