Hur kan man sluta leverera en produkt som kunden redan betalat för? Är det överhuvudtaget lagligt? Istället erbjuds kunden ett digitalt prenumerationspaket till rabatterat pris och rabatt på en läsplatta.
Kan dessa kunder tillgodogöra sig denna ersättning? För det krävs en internetanslutning, antingen via fiber eller mobilt, med tillräcklig datamängd. Man förutsätter att alla på landsbygden har en sådan internetanslutning. Alternativt kan man läsa e-tidningen på telefonen men det får väl anses som en mindre lyckad ersättning till papperstidningen. Dessa alternativ innebär en merkostnad för kunderna som blir av med papperstidningen.
Nej, se till att leverera den produkt som kunden beställt och betalat för tills nuvarande prenumerationsperiod löpt ut, därefter är det upp till respektive kund att välja prenumerationsalternativ.
Missnöjd
Hej ”Missnöjd”!
Tack för din insändare om våra förändringar av papperstidningens distribution. I dag hanteras distributionen av Svensk Hemleverans som, precis som Katrineholms-Kuriren, ägs av mediekoncernen NTM. På grund av ökade kostnader för distribution kommer utdelningen av tidningen att upphöra för omkring 200 hushåll på landsbygden. Detta sker under maj månad.
I samband med förändringen erbjuds våra kunder rabatterat pris på digital prenumeration, läsplatta och bredband för att enkelt som möjligt kunna komma igång med den digitala läsningen. Enligt prenumerationsvillkoren har vi rätt att göra förändringar likt denna. Fortsätter man som digital prenumerant kommer innestående belopp som man redan har betalt att dras av faktureringen för den digitala prenumerationen. Om man däremot väljer att säga upp sin prenumeration och inte fortsätta som digital prenumerant så kommer innestående belopp att betalas tillbaka.
Den journalistiska bevakningen påverkas inte på något vis av detta. Vi fortsätter att bevaka de kommuner vi verkar i. Hoppas du följer med oss in i det digitala.
Ida Lithell
Chefredaktör Katrineholms-Kuriren