Jag vill nominera Sörmland vatten till KFV-regionens mest kundovänliga företag.
För en tid sedan damp ett vykort ner i brevlådan från Sörmland vatten. Husets vattenmätare skulle bytas ut, vilket tydligen ska ske vart tionde år. Det följde också med en ritning över hur platsen där vattenmätaren sitter ska se ut – byråkratiskt uppställd med krav om mått på fria ytor framför, under och över mätaren – och hotelser om debitering av uppskattad vattenförbrukning om inte mätaren byttes.
Min villa är byggd på 1970-talet och är förvärvad under 2010-talets senare del. Jag har med andra ord inte kunnat påverka konstruktionen huset. I utrymmet där vattenmätaren är placerad står även husets varmvattenberedare. På grund av placeringen av beredaren är utrymmet framför mätaren inte föreskrivna 60 centimeter, utan 20 centimeter. Jag konsulterade en erfaren och skicklig rörmokare och frågade om det var möjligt att byta mätaren trots det och fick svaret att det var fullt möjligt.
Sörmland vattens underentreprenör, en firma från Dalarna, dök upp för att byta mätaren. Men då blev det stopp. Det var enligt entreprenören för trångt och utrymmet följde inte det regelverk som Sörmland vatten bestämt. Entreprenören saknade uppenbarligen den kompetens som rörmokaren har.
Det slutade med att jag tvingades anlita en lokal rörmokarfirma som fick komma samma dag som vattenmätarentreprenören för att tömma, koppla bort samt flytta den stora varmvattenberedaren så att entreprenören i sin tur kunde byta mätaren (själva bytet tog cirka tre minuter). Därefter fick rörmokarfirman komma tillbaka för att återställa. Det kostade mig förutom huvudvärk cirka 3000 kronor och en semesterdag för att koordinera mätarbytet.
Varför kan inte Sörmland vatten anlita lokala rörfirmor, som har rörmokarkompetens och kundperspektiv, för att byta sina vattenmätare? Jag efterlyser smidighet, lösningsfokus och kundvänlighet i stället för att som nu belåtet luta sig mot ett regelverk i Sovjet-byråkratisk anda.