Låt oss få ha kvar vår trygghet

Alminia AB har förlorat sitt tillstånd att bedriva hemtjänst i Katrineholm. Det betyder att vi kunder förlorar den bästa hemtjänsten som finns och personalen förlorar sina jobb, skriver en orolig brukare.
Bilden: Alminia i Söderköping.

Alminia AB har förlorat sitt tillstånd att bedriva hemtjänst i Katrineholm. Det betyder att vi kunder förlorar den bästa hemtjänsten som finns och personalen förlorar sina jobb, skriver en orolig brukare. Bilden: Alminia i Söderköping.

Foto: Louise Åsenheim

Insändare2022-04-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående artikeln "40 brukare berörs – hemtjänstföretag förlorar tillstånd" publicerad den 22 april. 

Alminia AB har förlorat sitt tillstånd att bedriva hemtjänst i Katrineholm. Det betyder att vi kunder förlorar den bästa hemtjänsten som finns och personalen förlorar sina jobb. Anna-Lena Ramstedt, chef för vård- och omsorgsförvaltningen säger att inga kunder ska komma i kläm. Det har redan skett! Vi ska välja nya utförare av hemtjänst, både vi och personalen kommer på så sätt att splittras och alla får börja om från början igen.

Vart tog det så viktiga trygghet och förtroende vägen, som byggts upp under lång tid?

Varför inte erbjuda kunder och personal att tillsammans flytta över till kommunen eller annan utförare och fortsätta jobba tillsammans. Det skulle kännas så bra, ingen mer oro för hur det ska bli framöver. Men det är bråttom! Vi har bara fram till den 6 maj på oss innan vi måste bestämma oss för var vi ska börja om och bygga upp nya kontakter, förtroenden, trygghet och tillit. Det tar lång tid att göra det.

Så snälla A-L Ramstedt och ni som bestämmer – tänk till! Vad är bäst för en hemtjänstgrupp (som är absolut den bästa som finns) – att få fortsätta vara den grupp de är eller att splittra kunder och personal uti osäkerhet och otrygghet?

Varför är Alminia hemtjänst i Katrineholm den bästa som finns? Jo, det finns en sammanlänkande person som byggt upp denna trygghet och förtroende bland kunder samt personal och lyckats nå ända fram och fått det att bestå. Det är Beatrice Pedersen. En stor eloge till Bea som har ett hjärta av guld och vill alla så väl. 

Hjälp oss att få fortsätta tillsammans men under annan huvudman och att få ha kvar allas vår trygghet, både som kunder och personal.

Ett litet tips, titta hur man hanterade samma situation i Söderköping.