Valet 2022 är över för denna gång. Löftena haglade om ett bättre Sverige och Katrineholm.
Att bli sjuk och söka vård för sina behov idag sker väldigt ofta först via mobilen. Många äldre med behov av sjukvård upplever dagligen att dom inte kommer fram till samtal och får vård och omsorg i tid.
Väntetiderna hos 1177 eller vårdcentraler är ofta väldigt långa. 30-45 minuter för att komma fram är inget ovanligt. När medborgare ringer till sin vårdcentral precis vid öppningstiden klockan 8.00 så är ofta alla tider redan upptagna. Man får helt enkelt vänta en dag till och en dag till, ja ni förstår.
På Igelkottens serviceboende har hissen varit ur funktion under återkommande långa tider. Det har talats om driftsproblem under flera år. Ett exempel från verkligheten: Boende som väntat på att hissen ska fungera har mycket svårt att besöka exempelvis restaurangen på Igelkotten. För att få hjälp att ta sig ner på gatuplanet behövs en ledsagare som hjälper rullstolsburna och personer med rollator. Varje gång personer ska ned eller upp tar transporten ungefär 45 min. Betänk alla besök hos doktor eller liknande hur svårt det blir med planeringen att komma ner och sen hem. Hissproblem måste prioriteras på våra äldre och serviceboenden.
Varför är det så svårt att lyssna till äldres behov? I besparingstider kommer rysningar varje dag när det blir tal om personalnedskärningar. Vänta nu, har inte våra seniorer betalat sin skatt och pension för att få en trygg och säker ålderdom? Jo, det har dom. Ändå sparas det på äldre och deras behov.
Vi i KD har exempelvis föreslagit seniormottagningar som har öppet speciellt för våra seniorer. En vårdcentral som kan åldrandes sjukdomar och har tid att ta emot samtal, lyssna färdigt och ge vård. Låter det som en dröm? Nej, det går att lösa om politiker vill förändra äldres behov av vård till en självklarhet 2023 utan köer och rätt vård.