Vet Sörmlandstrafiken vad lokal busstrafik innebär? Av de linjer som finns i Katrineholm trafikeras centrum inte alls. Man trafikerar gator där inga människor bor och där inga affärer finns.
Vad jag vet finns inga platser i stan där man kan byta buss förutom vid torget. I alla andra städer finns platser där man lätt kan byta buss, åka vidare med annan linje inom en timme. Saknar bussar, som bland annat passerar Stadsparken, Musikens Hus, Pensionärernas Hus, Igelkotten, Dufveholms herrgård, Stora Djulö herrgård, Skogskyrkogården, Biblioteket, Folkets Hus med flera. Följden av detta blir att alla måste förflytta sig med egen bil. Klagomål uppstår att bilparkeringsplatser saknas i centrum.
Bussarna måste givetvis trafikera hela Fredsgatan, hela Hantverkaregatan, hela Djulögatan så folk kan åka från sina bostäder och till affärer, restauranger med flera. Bussarna måste givetvis också passera Ica Maxi, Willys, ÖB, Rusta, MIO, Intersport och övriga butiker. Så sker inte idag. Bygg fler enkla hållplatser där. Annars innebär tunga kassar mer biltrafik.
De ansvariga som planerat busstrafiken i Katrineholm känner troligen inte alls till Katrineholm eller dess gatunät. Det är tråkigt att dagligen se alla bussar gå tomma.
Bygg fler, massor av busstopp. Man skall inte behöva gå runt halva stan för att hitta en busshållplats. Folk är bekväma och tar därför istället bilen. Är det så svårt att förstå Göran Dahlström. Busstrafiken i Katrineholm måste vara Ebberöds bank. Vore det inte trevligare om Katrineholm kallades Bussholm istället för Guppholm.
Det finns många lämpliga busstyper att använda i en stad som Katrineholm. Med nuvarande busstrafik saknas helt miljötänket oavsett om bussarna är eldrivna eller ej.
Göran, låt småbussar dominera trafiken, inte bilisterna men tyvärr är Katrineholm tydligen bara byggd för bilar och inte för bussar.