I övriga Sverige satsas mycket på cyklismen som ett sätt att minska koldioxidutsläppen. I Katrineholm satsas det på bilismen istället. Vi ska bygga ett parkeringshus för 55 miljoner, lika mycket som sex nya förskolor, samtidigt som skolor, äldrevård och socialvård måste spara från redan låga budgetar. Tänk om en bråkdel av det satsades på cyklismen. Då skulle vi kunna få riktiga cykelleder från våra olika stadsdelar till centrum och till skolor och andra arbetsplatser. Vi skulle få riktiga cykelöverfarter, inte bara i rondeller där cyklister redan har företräde. Eftersom cykelbanan på torget tydligen inte är cykelbana längre och cykelbanorna längs Vasavägen upphör på två ställen så finns det väl mindre cykelbanor nu än för några år sedan. Det är inte en positiv utveckling. Vad jag vet finns bara en riktigt bra cykelöverfart. Den är rätt placerad, på ett krön så man har lägst fart och god sikt och förbinder verkligen två cykelstråk. Den saknar bara en sak och det är skyltar. Det är den på Nordanåsbron. I övrigt finns det många ställen som bara saknar skyltar för att bli cykelöverfarter som är mycket säkrare för cyklisterna. När tänker Katrineholms kommun börja satsa på cyklismen?
Katrineholm satsar på bilismen
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.