Tyvärr fick vi bekräftat att Katrineholm inte har några ambitioner att bli en cykelstad. I en cykelstad är det lätt att ta sig fram för det finns tydliga cykelbanor överallt utom i rena villakvarter och dom går utan avbrott hela vägen.
I Katrineholm ska man helst gå, annars ska man cykla i gångfart. Verkligheten är att ingen cyklar i gångfart men att man inte kan cykla i pendlingsfart på ett tryggt sätt gör att många tar bilen istället. Att kalla en gata för gångfartsgata är att säga att skyltar inte betyder något för ingen förväntar sig att någon cyklist eller bilist håller gångfart.
När jag som bilist kört dubbelt så fort som man får så har jag blivit omkörd två gånger på gångfartsgator. Då ska man inte förvänta sig att folk bryr sig om andra skyltar. Jag ser till exempel bilister som kör och parkerar på gång- och cykelbanor. Naturligtvis cyklar folk på gångbanor också eftersom det är i stort sett samma som gågator.
Kommunen kan hävda att regeln säger att man inte får cykla på gångbanor. Det finns dock ett talesätt att barn inte gör som du säger utan som du gör och det är likadant med det här. Om man gör blandtrafik till norm så kommer den normen att fortsätta gälla även där kommunen inte tycker att den ska gälla och i förlängningen leder kommunens norm till dödsfall.
Jag uppmanar därför kommunen att göra riktiga cykelbanor istället för en massa cykelbanesnuttar som bara upphör eller övergår i gångbanor mm. Det är också bättre med riktiga övergångsställen och cykelöverfarter och en hastighetsbegränsning på 20 km/h istället för regler om gångfart som ingen förväntas.