När hittade du sist den där varan du köper bara en gång i månaden? Alltså utan att trava runt mellan butikens gondoler i fåfängt letande. Till sist ger man upp och får leta upp en i personalen, efter ett litet spring till i butiken får du säkert hjälp.
Nu är ni två som tillsammans går till rätt gondol, hylla och plats. Kanske finns varan där eller kanske är den slut. För den som tyckte livsmedelsbutiken var en plats ägnad åt tidsfördriv och möten mellan människor kan detta kanske passa.
Alternativet: att effektivt och mötesfritt få handla de varor man tänkt sig , är det för mycket begärt? Det jag pratar om är dagligvaruhandeln, alltså inköp av livsmedel. Problemet är tydligt: var finns varan? Lösningen lika klar. Ställ ut frågeterminaler på många håll i butiken. Tekniken med kundterminaler finns överallt i etablerade kedjor. Är jag osäker på om varan finns och var den är : Gå till frågeterminalen!
På detta sätt vinner jag som kund flerfaldigt, först att varan finns, sen vilken hyllplats och till sist att onödigt möta personal. För personalen är det likartade fördelar : Var ska varan placeras i butiken, vad ska den kosta och undvika onödiga kontakter med kunder. Det är dags för de stora livsmedelskedjorna att ta ett tydligare ansvar för att minska smittspridning. Installera frågeterminaler för kunderna!