I en strid ström rinner skattepengarna ut ur Sverige!

Det är minst sagt upprörande att den viktiga infrastrukturen nu ägs av det kinesiskt helstatliga storbolaget MTR! Och i en strid ström rinner nu våra skattepengar ut ur landet och in i den kinesiska statskassan, skriver signaturen "Pendlare".

Det är minst sagt upprörande att den viktiga infrastrukturen nu ägs av det kinesiskt helstatliga storbolaget MTR! Och i en strid ström rinner nu våra skattepengar ut ur landet och in i den kinesiska statskassan, skriver signaturen "Pendlare".

Foto: David Gagnert

Insändare2022-04-07 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I åratal har Socialdemokraterna talat om hur viktigt det är att värna den svenska arbetsrätten! På senare tid har man även skrikit högt om friskolorna och att skattepengarna går till skatteparadis. Men ingen talar om att man utan eftertanke sålt ut vår svenska järnväg!

Det är minst sagt upprörande att den viktiga infrastrukturen nu ägs av det kinesiskt helstatliga storbolaget MTR! Och i en strid ström rinner nu våra skattepengar ut ur landet och in i den kinesiska statskassan.

Det är alltför sent att Monica Johansson, S, vice ordförande på Mälardalstrafik, nu försynt och knappt hörbart säger att situationen med MTR-ägda Mälartågen i Sörmland är oacceptabel och att bolaget måste ta konsekvenserna av problemen med indragna tåg. De som gjort upphandlingen borde veta att billigt inte alltid är bäst, och att MTR kör i Europa är ingen ursäkt.

Min undran är, varför ifrågasatte ingen de fagra orden från aktören och löften om ökade avgångar, dock bara på väl betalda linjer.

Men problemen hopade sig då MTR tog för givet att SJ:s personal skulle följa med när bolaget tog över trafiken i Mälardalen (Mälartågen) från SJ i december. Men så blev inte fallet och det var lätt för MTR att skylla kaoset på en pandemi.

Sanningen var, enligt väl initierade personer, att personalen på Mälartågen flydde från bolaget då det ganska snabbt uppdagades att de vackra löftena om arbetsvillkor inte hölls. Konsekvenserna blev att MTR stod utan personal och måste i all hast anställa och snabbutbilda, såväl lokförare som tågvärdar.

De med god insyn vågar inte ens tänka på vad det kan innebära, inte minst ur säkerhetsaspekt!

Och det förra statligt ägda SJ, som under årtionden varit den viktiga och ledande aktören och som byggt upp allt, får nu se utländska aktörer gå till ett färdigt dukat bord och skörda vinsterna.

Vinster, eller snarare våra skattepengar, som borde komma väl till pass inom sjukvård, skola och äldrevård, går nu raka vägen till Kina. Detta är dock bara toppen på isberget!

I tunnelbanor och vid pendeltåg i Stockholm demonstrerar fackförbund och personal om förhållandena på MTR. Men varken medier eller politiker bryr sig! Tyvärr!

Vakna politiker, sälj inte ut det som bör skötas av svenska företag!