Hur tänker politikerna kring tågen

Redan från start har problemen hopat sig för MTR, anser insändarskribenten.

Redan från start har problemen hopat sig för MTR, anser insändarskribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2022-06-13 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För ett drygt halvår sedan tog MTR över driften för Mälartågstrafiken. Redan från start har problemen hopat sig med bristande personalbemanning, inställda och försenade tåg, vagnsbrist, lok och vagnsfel med mera.
Politikernas lösning för att åtgärda problemen har varit att successivt höja bötesbeloppen för MTR.

Någon framgångsrik metod kan man inte säga att det varit, snarare tvärtom då bristerna kvarstår till stora delar framför allt när det gäller inställda tåg och MTR får allt mindre pengar att röra sig med för att lösa sina tillkortakommanden. Även om problemen minskat något när det gäller förseningar så finns det ett stort mörkertal då de inställda tågen "försvinner" i statistiken.

Frågan är nu hur politikerna tänker gå vidare för så här kan det inte fortsätta i all evighet. Har det exempelvis diskuterats att bryta avtalet med MTR som gång efter annan visat att de inte kan leverera?
Har ni politiker någon plan B överhuvudtaget när bötesbeloppen inte fått den effekt ni önskade.

Pensionärsrabatter har stötts och blötts vid olika tillfällen, men nu visar Monica Johansson med emfas att detta inte är aktuellt. Däremot kan hon tänka sig rabatter för barnfamiljer. Den ena gruppen ställs med andra ord mot den andra. De fasta priserna är tydligen heliga även om det vore lättare att fylla tågen på tider där mycket få åker med pensionärs- respektive barnfamiljsrabatter. Tågen bidrar stort till att utsläppen minskar, men kan man inte förlita sig på dem eller tvingas betala dyrt kanske man väljer andra färdmedel.
Även om sommarvilan nu hägrar vore jag tacksam för snabbt svar.