Hur ska vi äldre utan dator göra?

1177 hjälper inte äldre utan tillgång till dator, menar signaturen "Marita i Strängnäs 90 år".

1177 hjälper inte äldre utan tillgång till dator, menar signaturen "Marita i Strängnäs 90 år".

Foto: Janerik Henrsson/TT

Insändare2023-07-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skall vi eller skall vi inte?

Ja faktiskt är detta något vi tre äldre vänner undrar över. Söka info på 1177 hjälper oss föga. Många av oss äldre har ingen egen dator eller är oförmögna att hantera en sådan. I dagsläget har 1177 blivit allas vår husgud för vård- och även äldrefrågor. Finns ju även ”Ring 1177” men då skall det vara livshotande. Automatiken och robotarna har snart tagit över all mänsklig kontakt då man behöver få hjälp som äldre. Allt administrativt kontorsarbete skall helst skötas digitalt av oss alla och helt oberoende av ålder eller förmåga.

Vår fråga här är följande i tre exemplar: 

1: För 1,5 månad sedan tvingades jag ta ambulansen från Strängnäs till Mälarsjukhuset. Har gjort samma resa förut och fått fakturan inom en månad. Så icke denna gång.

2: Väninna nr ett har gjort en knäoperation med sjuktransport till Katrineholm för ca 3 månader sedan. Har inte fått någon faktura? Vet inte om hon skall betala?

3: Väninnan nr 2 har använt sig av flera resor med ambulansen till Mälarsjukhuset inom ett par månader. Inga fakturor har dykt upp ännu?

Vi tre vänner har pratat ihop oss om problemet. Detta verkar enbart bero på våra egna känsliga samveten. Fattade nog detta då jag tog upp mitt betalningsproblem inom bekantskapskretsen.

”Var glad för det du! Var glad om du slipper betala”.

Hallå där! Regionen och vården har ju så ont om resurser. Tänk om det finns massor av medel till godo inom just detta område? Vi tre väninnor gillar inga efterräkningar eller förseningsavgifter. Vi vill göra rätt för oss. Kanske till och med lönsamt att ge nytt jobb åt en arbetslös expert inom administrationen.