Hur planeras egentligen snöröjningen?

Borde inte plogbilarna vara klara när folk åker till jobbet, undrar signaturen "Snögubben".

Borde inte plogbilarna vara klara när folk åker till jobbet, undrar signaturen "Snögubben".

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2022-03-14 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ofta är Trafikverkets entreprenörer ute och plogar för fullt vid omkring klockan 06-08 när det har snöat. Då åker många till sina arbeten. Trångt, långsamt, alla törs inte köra om plogbilarna, det blir köer och incidenter. Borde inte plogbilarna vara klara då, i alla fall på dom större vägarna, i stället för att börja då? 

Samma med saltning, om man börjat i tid kanske några olyckor kunnat undvikas. Kan det bero på sparsamhet eller dåliga entreprenörsavtal kanske. Ibland är det ganska mycket snö kvar när plogbilen kört och det blir många isvalkar. Vill man inte sätta ned snöbladet för att spara på stålen eller sparar man på asfalten?