Fredagen den 11 november skulle jag resa med MTR från Södertälje Syd till Katrineholm. Vid biljettbeställningen kunde jag konstatera att det numera går att swisha betalningen direkt från Mälartågs app. IT-teknikerna har alltså lyckats med denna bedrift efter 1 1/2 år.
Däremot måste man fortfarande klicka på "idag" och "nu" om man vill ha datum och klockslag för en resa som ligger en eller flera dagar framåt i tiden och tågtider kan fortfarande försvinna från tablån. Vid avresan från Syd blev tåget drygt fem minuter sent vilket framgick med mycket kort varsel. Under resans gång utökades denna tidsförsening successivt men information om hur stor förseningen var syntes varken på tågets bildskärmar eller ropades ut i högtalarna. Konduktören informerade däremot om att ville man ha hjälp med anslutande tåg som påverkades av förseningen fick man själv ringa till kundservice(som är ytterst svåra att nå.) Tydligen ingen uppgift längre för konduktörer. Så började vi närma oss Katrineholm och man kunde börja skönja hur lång tid mitt sällskap skulle få vänta på perrongen.
Jag klev av mitt tåg och kunde höra ljudet av högtalaren som förkunnade att nästa tåg mot Södertälje var inställt på grund av vagnsbrist. En helt vanlig dag med MTR m a o. Vagnsbrist och bemanningsproblem har blivit en del av vardagen. Jag kom i alla fram till min destination lyckligtvis. Dessvärre tror jag inte det blir bättre de närmaste åren, alla löften till trots.