Eleverna behöver få vara en del av skolarbetet

Lyssna till eleven. Lyssna till elevorganisationerna, elevråden som inte är valda för att vi vuxna vill det, utan för att varje generation har sina egna problem och möjligheter och behöver få vara en del av skolarbetet, skriver Björn Blid (S).

Lyssna till eleven. Lyssna till elevorganisationerna, elevråden som inte är valda för att vi vuxna vill det, utan för att varje generation har sina egna problem och möjligheter och behöver få vara en del av skolarbetet, skriver Björn Blid (S).

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2022-06-06 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Wilma kör en a-traktor, en gammal ombyggd Volvo som hon har fixat i ordning alldeles själv. Det är kort sagt hennes liv, att köra och att meka med bilen. Skolan tycker hon inte om, bara en massa krav och värdelös kunskap. Hon vill bli bilmekaniker. Skolan går hon bara till i undantagsfall. Vad skall kunna motivera Wilma till att studera? Kanske två extratimmar teknik per vecka, givetvis åtföljt av att lära sig hygglig matte, en bättre engelska och svenska. Kanske...

Adnan går inte till skolan. Hans svenska är urkass, hans föräldrar är analfabeter. Han förstår inte varför han skall gå till skolan. Vad ska kunna motivera honom till att gå till plugget? Kanske en vuxen som talar hans språk och översätter, kanske en förstående socialtjänst och en grundlig föräldramedverkan. Kanske…

Ovanstående är ett par exempel på elever som inte är positiva till skriken på läxhjälp. Men som med en god planering av föräldrar, skola och myndigheter kan komma att få ett stigande intresse för att stärka sina betyg.

Så till det viktigaste i denna process: Lyssna till eleven. Lyssna till elevorganisationerna, elevråden som inte är valda för att vi vuxna vill det, utan för att varje generation har sina egna problem och möjligheter och behöver få vara en del av skolarbetet.