Elbilen kräver laddning – ta inte bort p-platserna

Många kommuner går mot färre parkeringsplatser på kvartersmark – den parkering som bäst passar för laddning, skriver Anders Ydstedt.

Många kommuner går mot färre parkeringsplatser på kvartersmark – den parkering som bäst passar för laddning, skriver Anders Ydstedt.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-12-20 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Intresset för elbil stort och ökar. Varannan personbil som säjs är laddbar och var fjärde är en elbil. Samtidigt genomförs nu en politik som går tvärtemot ökad andel elbilar. För att kunna laddas behöver nämligen tillgång till parkering, men många kommuner arbetar konsekvent för att minska tillgången på p-platser på kvartersmark, i anslutning till boende och arbetsplatser. Det är helt feltänkt. 

De flesta som ska välja bil ser med rätta behovet av en egen parkeringsplats för att kunna ladda bilen över natten som en förutsättning för att skaffa elbil. Enligt en ny SKOP-undersökning gjord på uppdrag av Kungliga Automobil Klubben, KAK, ser en stor majoritet av svenskarna (64 procent) det som helt nödvändigt med en egen parkeringsplats med möjlighet att ladda om de skulle köpa en elbil. 

Det är helt rimligt resultat. Den genomsnittliga körsträckan med bil i Sverige är cirka tre mil per dag, men det skiljer sig naturligtvis mycket mellan olika bilar och över året. De flesta svenska bilister skulle dock sannolikt klara sig utmärkt med nattladdning och för den delen även en bil med batterikapacitet för mindre än 100 kilometers räckvidd. 

Det är därför paradoxalt att politiken både nationellt och i många kommuner går mot färre parkeringsplatser på kvartersmark för boende och arbete – den parkering som lämpar sig bäst för laddning. 

Stat och kommuner måste göra en 180-graders sväng i parkeringspolitiken för att underlätta för fler laddbara fordon. Ökad elektrifiering av biltrafiken kräver att det finns parkeringsplatser.