Efterlysning: Mindre byråkrati och mer vård

Läkarna använder bara 30 procent av sin arbetstid till patientkontakt, skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

Läkarna använder bara 30 procent av sin arbetstid till patientkontakt, skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

Foto: Isabell Höjman/TT

Insändare2023-11-06 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läkare, sköterskor och annan personal har länge kritiserat en allt större administration inom vården eller med andra ord som tidningen Dagens medicin formulerade det ”Sjukvården har tagits över av byråkrater”.

Sjukvården styrdes ännu för 30 år sedan av den medicinska professionen. Fokus i verksamheten låg då på sjukvårdens kärna, patient/läkarmötet. 

I dag har läkarkårens inflytande reducerats avsevärt och det vakuum som då uppstått har fyllts med managementbyråkrater. Dessa yrkesgrupper styr i dag en verksamhet vars kärna de inte känner. Baksidan är en sjukvård där kärnverksamheten behandlas som enligt bisak. 

Medicinsk profession och klinisk skicklighet måste få återta sjukvården. De sjuksköterskor som arbetat många år i yrket utvecklar med tiden en klinisk blick, vilket är värdefullt för patientsäkerheten, men de som väljer karriär bakom skrivbord får tyvärr en bättre lön. Den här utvecklingen är en naturlig konsekvens av att sjukvårdens makthavare inte känner verksamhetens kärna. 

De ansvariga måste förstå de verkliga problemen för att få ordning på vårdens produktivitet såväl som ekonomi. 

Svenska läkares produktivitet är sämst i Norden och det är inte läkarnas fel. De, läkarna, använder i stort sett bara drygt 30 procent av sin tid till patientkontakt. Resten av tiden går åt till krångliga it-system, administration och möten. 

Många inom vården saknar möjlighet att påverka verksamheten såväl som sina egna arbetstider, vilket gör att de söker sig bort från vården. 

Därför är det nu hög tid för majoriteten att faktiskt börjar agera. När pandemin slog till visade sjukvårdens personal hur man snabbt och effektivt styrde över vården utan någon administrativ överbyggnad. Sjukhuschef och klinikchefer lyckades få fram en flerdubbling av vårdplatser på bland annat Mälarsjukhuset på rekordtid. Låt personal och sjukvårds profession åter igen trigga upp systemet utifrån behov. 

Ge sörmlänningar en god vård, ge personalen möjlighet att göra det de är bra på, din direkta vård.