En verksamhet blir aldrig bättre än den omgivning den kan spegla sig i. Diskussionen om friskolor, deras ersättningar och vinstuttag tar sig allt märkligare uttryck. Statsminister berättar om de stora vinsterna som görs och som sägs användas till besök på sexklubbar och till stora villor i Florida. När försvarsministern talar på konferensen ”Folk och försvar ” om det svenska försvarets förmåga, pekar han ut ”marknadsskolan” som det stora problemet.
Friskolorna behövs och ger föräldrar och barn möjlighet att söka sig till mindre skolor med bra utbildning, speciell inriktning eller i ett annat geografiskt. De ekonomiska vinsterna som görs är marginella i förhållande till omsättningen och återinvesteras ofta i verksamheten. Att miljardbelopp hamnar i ägarnas plånböcker är direkt felaktigt och en berättelse från partier som generellt är emot den fria marknaden. Som kuriosa, andra AB-fonden är en av de största ägarna i friskolekoncernen Acamedia – dvs. eventuella utdelningar går in i pensionssystemet. Det berättas om glädjebetyg som delas ut i friskolorna trots att det saknas forskning som stödjer detta, enbart studier är gjorda att ge uttryck för glädjebetyg kan vara grovt felaktigt.
Vi behöver friskolorna och den kommunala skolan har mycket att lära av dessa. I Katrineholm har vi Kunskapsskolan, en skola vi ska vara stolta över att ha i kommunen. Vi skulle behöva ha fler mindre friskolor för att kunna möta barn och föräldrar med olika behov och önskemål. Att som socialdemokraterna föreslå en sänkning av ersättningen till friskolorna är direkt kontraproduktivt. Skolan generellt behöver mer resurser inte mindre. Varför inte höja ersättningen till de kommunala skolorna om deras ansvar och uppdrag är ekonomiskt betungande.
Dra inte ner skolpengen
I Katrineholm har vi Kunskapsskolan, en skola vi ska vara stolta över att ha i kommunen. Vi skulle behöva ha fler mindre friskolor för att kunna möta barn och föräldrar med olika behov och önskemål, skriver liberalerna Inger Hult och Björn Wahlund.
Foto: Marko Säävälä/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.