Det går bra för Postnord

Borde inte distribution av brev och andra viktiga försändelse vara ett samhällsansvar så att verkligen alla kan få sin post, skriver insändarskribenten.

Borde inte distribution av brev och andra viktiga försändelse vara ett samhällsansvar så att verkligen alla kan få sin post, skriver insändarskribenten.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2020-11-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Postnords inkomster blir större och större medan servicen blir sämre och sämre. 

Brevlådorna flyttas allt längre från mottagarna, längre att gå för att få sin post eller kanske man till och med måste åka till brevlådan. 
Arbetsmiljö för de anställda skyller man på, pengar tror jag. Och också dra ned på tiden, glesare mellan utdelningarna. 
Samt inget ansvar när brev försvinner. Det är adressatens ansvar att se till att få räkningarna som slarvas bort. Om inte räkningen kommit fram så kommer det snart en påminnelse med straffavgift. Postdistributören är ansvarsfri.

Borde inte distribution av brev och andra viktiga försändelse vara ett samhällsansvar så att verkligen alla kan få sin post på ett förhoppningsvis säkert sätt. Inte nåt att tjäna pengar på genom att rationalisera så mycket man kan och därigenom försämra servicen mer och mer.
Alla kan inte utnyttja e-post och en del har ju inte fått tillgång till fiber heller ännu.
Det är väl för uselt att man i Sverige som ska vara ett väl utvecklat land år 2020 inte ska kunna ha en fungerande och säker posthantering som fungerar för alla.