Det tycks vila en förbannelse över torget i Katrineholm. I princip allt som görs blir fel. Och beslutsfattarna drar sig inte för att upprepa samma fel igen.
När Raggarbacken hyvlades bort och husen på västra sidan av torget revs, så hände två saker: Ett nytt hus i kvarteret Pionen uppfördes. Men tyvärr råkade man vända det 180 grader fel! Det placerades dessutom så långt västerut att Drottninggatans förbindelse med Fabriksgatan skars av, och torget förvandlades till en stenöken. Vad göra? Nu var det dags för nästa pinsamma feltänk.
För nu skulle det bli ett landmärke på torget. Ett guldglimrande hus som kallades ”Klädd till fest”. Men lyckligtvis visade det sig bli för dyrt. Jag och många med mig drog en lättnadens suck.
Men skam den som ger sig! I förra veckan presenterade ett glädjestrålande gäng planerna på en billigare variant av guldhuset. Där ska inrymmas bostäder, restaurang- och kaféverksamhet. Blir det inte för mycket? Nej då, att det finns tomma lokaler på andra håll i centrum är inget som oroar Louise Magnusson, vd i Katrineholm plus. Med en halsbrytande brist på logik förklarar hon att ”handel föder handel”. Hur då?
Har man frågat nuvarande näringsidkare vad de tycker om detta? På bara några hundra meters avstånd från torgets centrum kan man hitta 16 näringsställen! De som driver de verksamheterna kommer nog inte att jubla över ett sjuttonde och ett artonde.
Längs Fabriksgatan ska det byggas parkering i bottenplanet för de 40 lägenheterna. När bilarna körs in och ut ur huset, måste de trängas med bussarna som står utanför. Det är ofta tre eller fyra bussar i rad. Kvart före hel timme avgår busslinjerna 1 och 2 från hållplatsen vid torget. Minuterna innan kommer buss 730 från Vingåker. Tre bussar på drygt 50 meter. Att tiderna sammanfaller är liksom hela grejen, så att folk ska kunna byta till en annan busslinje utan onödig väntan. Ibland drabbas vi chaufförer av att någon personbil olagligt stannat/parkerat på hållplatsen. När bussen inte kan komma in till trottoaren tvingas vi stanna mitt i gatan.
De affärslokaler som är tänkta att finnas i huset måste ha ett flöde av varor, in och ut. Hur ska lastning och lossning ske? Det måste väl ske från busshållplatsen? Vi får alltså räkna med att lastbilar dagligen står i vägen för bussarna. Det kommer att medföra ett kaos. Vill man att bussarna ska stanna mitt i gatan, och blockera trafiken på Fabriksgatan? Det verkar inte bättre.
Men det här är mer än ett hus som ska byggas. ”Vi ska bygga framtid och samhällsutveckling”, säger Göran Dahlström. Och ”byggnaden ska vara palatsliknande … med inspiration från Rom, med väldiga taköverhäng”, säger Rune Tegelstaden.
Likt kejsaren av Portugallien bygger de ansvariga luftslott. Och nu riskerar de att göra sig själva till åtlöje. Hybris och prestige är inga bra följeslagare. Rom ligger långt borta!