Infrastruktur i Katrineholm är ju ett kärt ämne för debatt, där det teoretiska argumenten ställs mot de lite mera praktiska och förnuftiga. Man slås av att cyklar nästa framförs fortare på cykelbanan än vad en bil gör på vägen.
Det senaste inslaget i debatten rör parkering längs med Fredsgatan. En klar tredjeplats på infrastrukturprispallen, tätt efter Dahlströms Plaza samt alla dessa förträffligt utformade väggupp.
I en artikel i Katrineholms-Kuriren den 15 februari där en vanlig enkel medborgare, vid namn Lisbeth, uttrycker farhågor om parkeringssituationen på Storgatan blir den något avslagna kommentaren från kommunen att man ska åka dit och titta.
När däremot de styrande politikerna/tjänstemännen inte verkar kunna vrida på huvudet när det ska åka till och från stadshuset Gröna Kulle, då är man snabba att rycka ut och ta bort de aktuella p-platserna. Inte ska man behöva köra ut från Kullen med bilar i synfältet som skymmer sikten! Vet inte heller direkt vart den skymda sikten består i? Mig veterligen omgärdas Gröna Kulle, sidan som vetter mot Violen gallerian, av en stor gräsmatta. Och hur stor är tätheten av bilar till Kullen?
Men jag förstår, ett bidrag av pengar för att bygga om lite gator i stan och ta bort några parkeringar kan ju vara ett bra argument att göra något. Och som bonus så får de styrande på Kullen helt fritt på paradgatan när de åker till och från kontoret.
Hela området där vi bor omgärdas av trasiga gator och sönderkörda trottoarer (vattenläckor, plogning, fiberdragning i mark, allmän grävning). Detta skulle kommunen prioritera att laga, sas det i januari 2020. Idag mars 2022 är detta jobbet fortfarande inte färdigt.