Det är dags att vi tar itu med den orättvisa som råder inom skolans inlärningsmetoder. Många elever känner sig missgynnade, oroliga, stressade och frustrerade över de metoder som används i dagens skola. Detta påverkar elevernas motivation och deras framtida möjligheter.
För det första är det tydligt att alla elever inte lär sig på samma sätt. Vissa elever lär sig bäst genom visuellt lärande, andra genom att lyssna eller genom praktiska övningar. Trots detta fortsätter många skolor att använda en enhetlig undervisningsmetod som inte tar hänsyn till dessa skillnader. Detta leder till att vissa elever halkar efter och inte får den hjälp de behöver för att lyckas.
Varför ska vi då utsätta elever för samma situation? Tittar man på personer med högre status eller en större roll i samhället har många av dem också diagnoser eller andra förutsättningar än andra människor. De har haft chansen att visa sin potential. Men varför ska vi då dra bak elever med diagnoser eller funktionsnedsättningar, bara för att de inte ses kapabla att lära sig som alla andra?
För det andra visar forskning att elever som får undervisning anpassad efter sina individuella behov presterar bättre och känner sig mer engagerade i skolarbetet. En studie från Skolverket visar att elever som får stöd i form av anpassade inlärningsmetoder har högre betyg och bättre självförtroende. Trots detta är det få skolor som implementerar sådana metoder på ett konsekvent sätt.
Ett vanligt motargument är att det skulle vara för resurskrävande och dyrt att anpassa undervisningen för varje enskild elev. Men faktum är att det finns många digitala verktyg och resurser som kan underlätta denna process. Genom att använda teknik kan lärare skapa individuella träningsplaner och ge eleverna den hjälp de behöver utan att det kräver orimligt mycket tid och resurser.
Det är uppenbart att de nuvarande inlärningsmetoderna i skolan är orättvisa och ineffektiva. För att alla elever ska få samma chans att lyckas måste vi anpassa undervisningen efter barns och ungas individuella behov. Genom att använda moderna verktyg och metoder kan vi skapa en mer rättvis och inkluderande skola.
Det är dags att vi tar detta steg för att säkerställa en bättre framtid för alla våra elever.
Ni säger att vi är er framtid, visa det och hjälp oss dit.