Replik: "Dialog har förts i förändringsarbetet" av Johnny Ljung publicerad 4 februari.
Går rullatorerna för fort?
När man läser Johnny Ljungs försvar av den "torglika" känslan som ska sänka farten på trafiken runt centrum, så ger den också det resultatet för gående, rullstolsbundna och de som går med rullator för stora svårigheter att ta sig fram överhuvudtaget.
När man blandar underlaget på marken så får värmekoefficienten stenar, plattor och asfalt att utvidga sig på olika sätt. Eftersom dom ligger tätt så förändras dom i höjdled och ger ofta en höjdskillnad på flera centimeter, vilket är en fara för alla gående, med risk för benbrott och andra fallskador.
Titta utanför Domus ingång på nivåskillnaderna. Vi som kör bil över alla farthinder som finns i kommunen märker att asfalten slits och sjunker, men stenar står kvar högre och högre. Nej Johnny Ljung ring till Eskilstuna som lärt sig läxan bättre och backar till asfalt.
Asfalt är också mycket lättare att lägga med lokala företag, vilket stenläggning inte vad jag vet går. Gudskelov har vi haft en snöfattig vinter, men de nya underlagen har försvårat för plogbilar, då ett ojämnt underlag lämnar snörester vid nivåskillnader. Samt att gatstenar saknar förmåga att behålla sand på den hårda ytan, utan sand åker ner i skarvarna till ingen nytta som halkskydd.
Och nu kära läsare (tack förresten för era positiva reaktioner) så ska dumheterna fortsätta i kommunen. Jag har aldrig hört talas om att man placerar en rondell i en nerförsbacke som planeras i korsningen nedanför järnvägsbron. Jag förutsätter att även den ska ha ”torgliknande” underlag.