Signaturen Kommuninvånare, skrev i KK den 12 februari i positiva ordalag om kommunens hastighetsdämpande åtgärder.
Jag är övertygad om att alla fordonsförare förstår varför det byggs gupp på många utvalda ställen i gatunätet. Åtgärderna i sig är troligen inte orsak till den negativa kritik som ofta framförs. Det är snarare det erbarmligt dåliga/slarviga utförandet och bristande underhåll av guppen i merparten av de hastighetssäkrade gatukorsningarna, övergångsställena och cykelpassagerna som retar många.
På de sämsta ställena hjälper det inte att köra i 15-20 km/h för att undvika obehagliga stötar och slag i bilen. Det behöver inte vara så. I många andra länder – för att inte säga alla andra länder i Västeuropa – är guppen avsevärt bättre utformade och utförda.
Guppet vid Oppundavägen/Vasavägen (Södra skolan) och vägkudden vid Nordanåsbron är bara två exempel av många där utförandet är katastrofalt dåligt! Man ska inte behöva äga en terränggående bil för att klara guppen utan obehag i max 30 km/h. En orsak till onödigt obehagliga gupp är att konstruktörerna envisas med att blanda gatsten och asfalt, där asfalten sjunker efter en tid medan gatstenen ligger kvar på ursprungsnivå. Jag förstår att man vill uppmärksamma fordonsförarna på guppen genom materialbyte, förutom skyltning, men det finns andra metoder. Det finns principritningar på bra funktionella gupp – använd dem och kontrollera utförandet.
Det första åtgärderna med gupp byggdes på 90-talet i Katrineholm – på Storgatan mellan Tingshusgatan och Bievägen samt vid Godsmagasinet och vid Djulöbadet. De sistnämnda två var helt OK utförda, såtillvida om man körde i 50 km/h över guppen slog man nästan huvudet i biltaket och i max 30 km/h ”gungade” man över guppen utan problem.
Bygg ”användarvänliga” hastighetsdämpande gupp och se till att underhålla dem, så blir alla fordonsförare på glatt gupphumör!