Biogassatsning i Flens kommun 15 år för sent?

Satsningen på biogasmack känns hopplöst försenad, det finns knappt några personbilstillverkare som tillverkar nya biogasbilar idag, skriver signaturen "Kommun controller".

Satsningen på biogasmack känns hopplöst försenad, det finns knappt några personbilstillverkare som tillverkar nya biogasbilar idag, skriver signaturen "Kommun controller".

Foto: Claudio Bresciani/TT

Insändare2021-10-01 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flens kommun har gett Sörmlands vatten i uppdrag att bygga en biogasmack i Flen, som kommer stå färdig 2021 - 2022.
Satsningen på biogasmack känns hopplöst försenad, det finns knappt några personbilstillverkare som tillverkar nya biogasbilar idag.

Tunga transportsektorn inriktar sig idag på flytande biogas. Om man inriktar biogasmacken för begagnatbilsmarknaden för biogasbilar och hoppas att den kommer att revolutionera begagnatmarknaden i Flen kommun vill jag påminna om att en biogasbil här en livslängd på 20 år, sedan får man inte nyttja biogastanken längre vilket i praktiken tvingar ägaren att konvertera bilen till enbart bensindrift.

Om man är ägare av en biogasbil måste man även provtrycka tanken inför varje besiktning, vilket medför en extrakostnad på 1200–2000 kronor vid varje besiktningstillfälle. Så min undran är, vem är macken som finansieras av skattemedel till för?

Flens kommun hoppar på en ”ny” trend 15 år för sent. Spekulationer kring ett döende drivmedel får kommuninnevånarna bekosta. Hur ska en kommuninnevånare agera när man förstår att detta inte kommer bära sig och generera mer skatteutgifter för oss?