Besparing på idrottslärare är att strunta i barns hälsa

"En besparing på idrottslektioner är som att nonchalera alla larmrapporter om barn och ungas hälsa", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"En besparing på idrottslektioner är som att nonchalera alla larmrapporter om barn och ungas hälsa", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2023-09-23 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är stolt över att ha en skola där alla elever blir sedda, en skola med engagerade och omtänksamma lärare. Stolt över att skolan är en av två skolor i Katrineholms kommun som hamnar i topp när det gäller studieresultat och elevernas nöjdhet över skolan, vilket vi fick höra av rektorn så sent som i vintras på skolans områdesråd och sedan samma sak på föräldramötet i våras. 

Därför är det med stor förvåning som jag läser rektorsbrevet där det står att skolans idrottslärare ska sluta vid årsskiftet. Frågande undrar jag, varför ändra ett vinnande koncept? En skola som faktiskt fungerar, där eleverna trivs och lär sig saker – en skola som fler borde ta efter. 

Mina barn har på idrotten utvecklats, fått utmaningar och erfarenheter som jag inte ens kunde drömma om när jag själv gick i skolan på 1980-talet. Då fanns ingen ”riktig” idrottslärare, utan den lärare som var mest ”lämpad” (läs minst ovillig) som fick offra sig och ha hand om idrottslektionerna. 

Med nuvarande idrottslärare har detta ämne fått mer än bara ett uppsving, en helt ny värld har öppnat sig! Idrott kan var så mycket mer. Livsviktiga kunskaper som isräddning, koreografiska övningar till Jerusalema och spjutkastning. Med hela sin själ och energi har hon fått med sig hela skolan (och för all del även oss föräldrar) att de senaste skolavslutningarna gemensamt dansa ut ur kyrkan. 

Vilken ynnest att hitta en person som har en sådan kompetens inom idrott och hälsa! En person som på eget initiativ ser till att eleverna får prova på gymträning, som är drivande till att Julita skola blir en Generation PEP-skola och som ser alla elever och ger dem stimulans på deras villkor. Vi i Julita kan verkligen vara stolta för att våra barn får ha dessa idrottslektioner med en ”riktig” idrottslärare, inte en som bara offrat sig att ta hand om idrottslektionen utan någon som går in med hela sitt hjärta.

För det är här som grunden till en livsviktig relation till hälsa och friskvård läggs! 

Det hänvisas i ett förtydligande rektorsbrev, två dagar senare, till ekonomisk besparing. Men en besparing på idrottslektioner är som att nonchalera alla larmrapporter om barn och ungas hälsa. En besparing som inte heller kommer att vara hållbar då man sliter på annan personal, som redan går på knäna, för att täcka upp tomrummet. 

Jag vill fortsätta vara stolt över Julita skola! 

PS. Jag har i min insändare valt att kalla alla pedagoger på skolan (utbildade eller ej) för lärare – för det är så barnen ser dem.