Den styrande minoriteten i Vingåker har, i många fall, verkat blunda med förhoppningen att "syns-inte-löser-sig-av-sig-självt”. Det är naturligtvis som Robert Skoglund (S) säger: De som stökar mest måste avvisas. Frågan är bara: Till vad? Till ingenting är inget alternativ, det leder endast till utanförskap och kriminalitet. Däremot är det viktigt att se och arbeta för helheten.
Till att börja med måste den styrande minoriteten våga erkänna att det finns problem. Resurser måste skapas dels genom ekonomiska medel till skolan, dels genom ett samarbete runt varje elev av skola, socialtjänst, polis med flera. Viktigt att skapa en förståelse för att alla elever måste få arbetsro i skolan.
Möjligtvis är ett återinförande av specialklasser ett alternativ. Risken är dock att dessa endast blir avstjälpningsklasser för stökiga elever. En annan möjlighet är fler vuxna i skolan vilket rektorn tagit initiativ till genom att bland annat be PRO om hjälp, alltså klassmorfar/klassmormor. Dock är nog ett av de allra bästa alternativen att låta lärarkollektivet få ökat utrymme för diskussion och förslag samt stödja detta genom att tilldela resurser.
Vi kan inte och ska inte behöva ha en övervakningsskola i form av kameraövervakning och auktoritär makt. Alla elever förtjänar en skola som bryr sig om var och en.
Kanske kan politiken verka för att skapa en introduktionsvecka inför varje skolår med tema: Varje medborgares, alla åldrar, rättigheter, skyldigheter samt moraliska förväntningar.
Björn Blid (S)