Som arbetslös måste jag varje månad lämna in aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen. Förutom att redovisa vilka jobb jag sökt blir jag anvisad att delta i olika "webbinarier" (dvs webbseminarier) och onlinekurser samt titta på informationsmaterial på Arbetsförmedlingens hemsida.
Jag har nyligen blivit uppmanad att gå en webbkurs "Digitala jag – Bli tryggare i en digital vardag". När jag gjorde övningen tog den flera timmar. Mycket av det som lärdes ut kunde jag sedan tidigare, men en del nya kunskaper fick jag. Så långt är allt bra.
Men jag retade mig på den överlägsna attityden på onlinekursen. Tre exempel:
1) Jag blev uppmanad att ofta byta lösenord - trots att andra experter säger att det är bättre med ett klurigt lösenord som man behåller under längre tid. När man ofta byter lösenord blir dessa ofta slarvigt hopkomna i all hast.
2) När jag svarade att jag inte är med på Facebook, Twitter m m skulle jag läras upp. Men jag har på goda grunder medvetet valt att inte delta på sådana sajter.
3) Jag fick en fråga om mina bankuppgifter var "Mycket känsliga", "känsliga" eller "mindre känsliga". Jag svarade "känsliga" och fick fel. Rätt svar skulle vara "mycket känsliga". Men vad jag vet har inte banken tillgång till sjukjournaler eller hälsouppgifter. Sådant är för mig "mycket känsliga" uppgifter - inte mina bankkonton. Jag är dock väl medveten om risken för bedrägerier.
Hela grundattityden är att den arbetssökande är mindre vetande och skall lära sig - inte bara rätt kunskaper utan också rätt åsikter och attityder.
Arbetssökande blir behandlad som mindre vetande
Hela grundattityden är att den arbetssökande är mindre vetande och skall lära sig - inte bara rätt kunskaper utan också rätt åsikter och attityder, skriver signaturen "Arbetssökande via dator".
Foto: Henrik Montgomery/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.