Än en gång utsatt för bedrägeriförsök

"Ett försök till att lura en gammal och ensam kvinna" skriver insändarskrbienten som vid flera tillfällen blivit utsatt för bedrägeriförsök över telefon. Arkivbild

"Ett försök till att lura en gammal och ensam kvinna" skriver insändarskrbienten som vid flera tillfällen blivit utsatt för bedrägeriförsök över telefon. Arkivbild

Foto: Johanna Sandgren

Insändare2023-08-04 21:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så hände det igen.

Fick ett sms från ”Elgiganten” som tackade för min beställning och bad mig ringa för korrekt leverans adress. En mycket trevlig man svarade och sa att det måste ha blivit något fel. Han sa att jag beställt två telefoner som skulle levereras till en adress i Stockholm. Fakturan skulle gå till mig. ”Det här måste vara ett bedrägeriförsök” sa han, det är allvarligt. Han var mycket medkännande och ville verkligen hjälpa mig.

Vis av tidigare erfarenhet lät jag honom prata på. ”Jag ska koppla dig till bankens säkerhetsavdelning”, sa han. Men då satte jag stopp. "Jag ringer själv till banken", sa jag men han svarade: ”Men dom har stängt nu och tänk så många flera varor dom hinner köpa i ditt namn innan banken öppnar i morgon”. Jag sa att min dotter var på väg och att jag skulle ringa tillbaka om tio minuter när hon kommit. Då la ha på.

Förra gången det här hände blev jag kopplad till banken – trodde jag. Men när den mannen insisterade på att få veta vad saldot på min konto var, då insåg jag att allt var ett försök till att lura en gammal och ensam kvinna.

Det här var tredje gången med samma upplägg och i just Elgigantens namn.

En annan gång var det från Telia som sa att jag hade en obetald faktura. "Inte möjligt", sa jag då jag har autogiro. Varpå personen började förklara hur bedragare bär sig åt för att lyckas med dessa bedrägerier. "Vänta lite", svarade jag, "Ska sätta på högtalaren så att mina vänner hör samtalet". Då la även han på.