Svar till insändaren ”MTR:s drift av Mälartåg är ett fiasko” publicerad den 9 februari. Jag beklagar problemen som drabbat insändarskribenten och övriga Sörmlandspendlare. Den höga smittspridningen i samhället har drabbat många samhällsviktiga verksamheter den senaste tiden. Mälartåg och våra resenärer är inget undantag.
Vi ser varje inställd avgång som ett misslyckande och jag kan lova att vi hela tiden arbetar med alternativa åtgärder för att undvika att behöva ställa in några avgångar. Men när vi på MTR, som kör Mälartåg sedan mitten på december, drabbades av väldigt hög sjukfrånvaro bland lokförare och tågvärdar var vi tvungna att ta beslutet att planerat ställa in ett antal avgångar under en begränsad period. Eftermiddagsavgången 16.50 från Stockholm mot Katrineholm och Vingåker är en av dem.
Vi förstår att den här avgången är viktigt för många pendlare och därför har vi studerat möjligheten att välja andra tåg att ställa in. Men av planeringsmässiga skäl gick det inte för det skulle leda till större problem med att få till det logistiska pusslet med att ha personal och tåg på rätt plats vid rätt tid i hela Mälartågs linjenät. Hade andra avgångar på linjen ställts in hade det krävt att fler tåg totalt sett ställts in på våra linjer.
Vi arbetar för att hela tiden bli bättre. Nu hoppas vi även att pandemins påverkan minskar så vi kan återgå till ordinarie trafik, där alla avgångar körs igen, inom kort.