Så här tänker Trafikverket

En omledningsväg kan sällan eller aldrig ersätta huvudvägen (E4) varför ambitionen istället är att erbjuda en så bra ersättningsväg som möjligt. Skriver Youssef Hassib, Projektchef. Tafikverket.

En omledningsväg kan sällan eller aldrig ersätta huvudvägen (E4) varför ambitionen istället är att erbjuda en så bra ersättningsväg som möjligt. Skriver Youssef Hassib, Projektchef. Tafikverket.

Foto: Roger Culmsee

Insändare2020-09-24 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare "Hur tänker trafikverket?" Publicerad 14 september.
En omledningsväg kan sällan eller aldrig ersätta huvudvägen (E4) varför ambitionen istället är att erbjuda en så bra ersättningsväg som möjligt, som dels har kapacitet, hastighet och säkerhet nog att tillfälligt bära E4-trafiken, dels är så kort som möjligt så att trafiken snarast möjligt kan trafikera E4 igen. 

Med tanke på att omledningssträckan från Norrköping via Katrineholm redan är lång - grovt räknat sju mil om väg 216 används, och drygt nio mil om trafiken ska fortsätta på väg 52 till Nyköping - så har det bidragit till Trafikverkets val av omledningsväg. I samband med omledningen kommer omfattande skyltning med tillhörande personal (vägvakter bland annat) att finnas på plats för att säkerställa att trafikeringen sker på ett så tryggt sätt som möjligt.

Vänliga hälsningar!