Marko Sevon började spela piano i åttan. En sen start enligt många.
– Jag är snabblärd. Jag har utvecklats mycket, säger han själv och förklarar att då han väl började ta pianolektioner ville han bara ha mer.
Och han tillbringar mycket tid framför pianot. Periodvis kan det handla om fem timmars pianospel per dag.
– Det är ett storslaget instrument. Det är lätt att imponera med piano. Det kan låta mycket och väldigt lågt. Det ger alla möjligheter, säger han och förklarar att det hela tiden finns nya saker att lära.
Marko Sevon har utvecklat sitt pianospel på en rad olika vis, bland annat som kapellmästare i ungdomsrevyn och genom sommarkurser med Robert Wells som lärare. Efter studenten på estet/musik-programmet på Duveholmsgymnasiet har han jobbat som elevassistent ett år. Men nu ska han börja på folkhögskola och plugga musik. Något som han känner ger en väldig boost och stipendiet kommer väl till pass i och med flytten till Stockholm
Drömmen är att bli yrkesmusiker.
– Att vara den som folk ringer, säger han och menar att rollen som pianist i till exempel Så ska det låta vore perfekt.
– Jag tycker om att sjunga när jag spelar, säger han och favoriten Billie Joels "Pianoman" lämnar honom aldrig.
Elias Tegebjer, 20, får stipendiet för sitt pianospel och tänker använda stipendiet till virtuella instrument, som kan ge en kickstart på komponerandet till media.
– Jag vill komponera musik till film och spel. Jag skriver små slingor varje dag, säger han och menar att upplevelsen att höra Norrköpings symfoniorkester spela det verk han skrev under musikgymnasietiden i Norrköping är bland det coolaste han varit med om.
Just nu går han andra året på musikutbildningen på Åsa folkhögskola och ska parallellt läsa komposition på Umeå universitet.
Han har musicerat sedan han var sex år och har hörsammat uppmaningen han fick som liten: "Ge inte upp musiken, det är det finaste som finns".
– Musik är otroligt mäktigt och det är häftigt att man kan beröra med toner. Jag var rätt liten då jag fattade hur viktig musiken är för spel, film och teater. Den har som en egen roll och ska förstärka känslan som redan finns, utan att ta plats. Det är fantastiskt att man kan känna så mycket genom musik, trots att man är så oinvesterad i musiken i sig, säger han och pekar på Hans Zimmers filmmusik till bland annat "Pirates of the Carribean" och på Koji Kondos oförglömliga komposition till tv-spelet Mario.
Hampus Larsson, 21, har som mål att hjälpa andra att ta steget in i musikens värld, som lärare i slagverk. Efter uppväxten i Katrineholm och mycket tid på Katrineholms scener studerar han nu till musiker på musikhögskolan i Örebro.
– Slagverk känns så självklart. Jag kommer inte ens ihåg när jag fick upp ögonen för det. Det gör mig lycklig att få hålla på med och det är det jag älskar att göra mest av allt i hela världen.
Han pekar på att trummor tillsammans med bas är grunden för den mesta musiken.
– Men folk ser det ofta som en bakgrundsgrej, tyvärr.
Själv väljer han gärna genrer som hiphop och jazz, där slagverk mer självklart står i centrum.
– Jag tycker om att ge trummor en mer framträdande roll.