K-G, även känd som K-G röd, var starkt kommunalråd i Vingåkers kommun under många år. K-G jobbade i Forsby kalkbrott innan han blev kommunalråd och bodde också i en av kalkbrottsvillorna i Forsby. I sin politiska gärning satte han alltid Vingåkers kommuns bästa främst.
Jag lärde känna K-G under min tid som fritidspolitiker och ordförande i bland annat fritidsnämnden och skolstyrelsen. K-G drev en stark socialdemokratisk politik, inte alltid helt i partiets linje men alltid för Vingåkers bästa.
Under många år drev K-G linjen att tågen åter skulle stanna i Vingåker. Det grundjobbet fick jag fullfölja när K-G avgick och jag tog över som kommunalråd. Vingåker fick sina tågstopp, till glädje för många Vingåkersbor som med detta kunde fortsätta sina arbeten på Scania när det företaget flyttade från Katrineholm till Södertälje. Men även till glädje för turister som kunde ta tåget från Stockholm till Factory Outlet.
K-G kände starkt för dem som hade det svårt, inte bara i vårt land utan även i Puhalepa, vår vänort i Estland. Många resor blev det med skolmaterial, kläder och datorer till Puhalepas skolor. På K-Gs initiativ gavs ekonomiskt stöd till bygge av en förskola som under sommartid kunde användas som vandrarhem för Vingåkersbor som ville besöka vår vänort.
När krutfabriken, numera Nammo, skulle läggas ner, arbetade K-G intensivt med att få hit en ersättningsindustri. Det blev slutligen SPESAB som flyttade hit. Jag tog initiativ till att bygga en industrilokal där SPESAB flyttade in och som statsminister Göran Persson invigde. Men utan K-G:s arbete hade inte detta skett.
K-G värnade om kulturen, Säfstaholms slott som han ville skulle bli Vingåkersbornas slott. Med hjälp av riksantikvarieämbetets stöd rustades slottet. K-G:s kontakter inom näringslivet möjliggjorde att konst kunde köpas in med hjälp av sponsorer, både kända och anonyma.
När linbanan mellan Forsby kalkbrott och Kungsör lades ner tog K-G initiativ till att Kalklinbanans Vänner bildades. Tanken var att få till stånd en linbana för turister. Tyvärr kunde vi inte ena kommunerna längs linbanan kring den idén.
I stället skapades världens längsta konstlinbana, där målade korgar åkte mellan Forsby kalkbrott och Kungsör under en sommarvecka. Inbjudna konstnärer från närområdet och vår vänort i Tyskland målade korgarna. K-G var också den som tog initiativet till att bygga upp kalkbrottsutkiken med utsikt över Forsby kalkbrott och la ner mycket tid till dokumentation och presentationsmaterial vid utkiken.
K-G var aktiv i Österåkers S-förening och dess ordförande under många år. Vi är många kamrater som kommer att sakna honom och tankarna går till hans fru Mait, barn och barnbarn.
Tack för dina insatser inom politiken och på det vänskapliga planet.
Vila i frid.
Viking Jonsson, partivän