Chockbesked till tiotusentals Norwegiankunder

Tiotusentals kunder blir blÄsta pÄ nÀstan hela Äterbetalningen frÄn flygbolaget Norwegian för instÀllda resor i pandemin. Det framgÄr av en uppdaterad rekonstruktionsplan frÄn det skuldtyngda norska flygbolaget.

Fortsatt iskallt lÀge för Norwegian. Arkivbild.

Fortsatt iskallt lÀge för Norwegian. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Vetenskap & teknologi2021-03-11 09:47

Norwegians Ă„terbetalningsstopp omfattar cirka 26 000 direktbokningar för sammanlagt tiotals miljoner kronor, dĂ€r kunderna enligt liggande plan fĂ„r nöja sig med att fĂ„ tillbaka 5 procent av det de betalat för de instĂ€llda flygningarna.

– Det innebĂ€r att dessa kunder fĂ„r samma villkor som andra osĂ€krade fordringsĂ€gare och dĂ€rmed bara har rĂ€tt till en procentandel av sitt ursprungliga krav, sĂ€ger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Rekonstruktionen begrÀnsar

En direktbokning – som alltsĂ„ görs av kund hos Norwegian utan mellanhĂ€nder – kan gĂ€lla biljetter till flera personer. Enligt nyhetsbyrĂ„n Ritzau berörs omkring 34 000 kunder.

– Vi befinner oss i rekonstruktion och dĂ„ mĂ„ste vi förhĂ„lla oss till de spelregler som finns, sĂ€ger Holmbergh Jacobsson.

Hon betonar samtidigt att de 5 procent i Äterbetalning som nu föreslÄs inte Àr nÄgot Norwegian valt att göra utan att det Àr en del av rekonstruktionsplanen, som ska hjÀlpa flygbolaget att överleva coronakrisen.

De kunder som drabbas av torsdagens chockbesked Ă€r de som har gjort direktbokningar av flygresor med Norwegian före den 18 november 2020, dĂ„ bolaget gick in i rekonstruktionsprocessen. Återbetalningskrav som kommit in efter den 18 november behandlas löpande som vanligt och i tur och ordning, enligt Norwegian.

Flygbolaget hade nĂ€r rekonstruktionen inleddes i fjol totalt betalat tillbaka cirka 98 procent av de Ă„terbetalningskrav som inkommit med anledning av instĂ€llda flygningar sedan i mars 2020 – totalt över sex miljarder kronor.

– Det Ă€r mer Ă€n de flesta flygbolag, sĂ€ger Holmbergh Jacobsson.

TT: Kan ni kompensera de drabbade kunderna pÄ nÄgot annat sÀtt?

– Det Ă€r nĂ„got vi fĂ„r titta pĂ„ naturligtvis.

– Kunderna Ă€r otroligt viktiga. Det Ă€r de vi lever av. SĂ„ det Ă€r klart att det hĂ€r kĂ€nns vĂ€ldigt trĂ„kigt att det nu Ă€r ett par procent som bara fĂ„r en liten del av sina pengar tillbaka.

Åtta flygplan

Norwegian, som före pandemin var en ledande aktör pÄ den nordiska resemarknaden, flyger sedan en tid bara med Ätta flygplan och bara pÄ norska inrikeslinjer.

– Vi ser positiva tendenser i bokningarna framöver och vi planerar att Ă„teruppta trafiken i Sverige i april. Men det Ă€r klart, det kan ske förĂ€ndringar och komma nya restriktioner, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att förutse, sĂ€ger Holmbergh Jacobsson.

PÄ lite sikt hoppas Norwegian kunna ha ett 50-tal flygplan i trafik med fokus pÄ flygningar i Norden och Europa. Men hur snabbt det gÄr att nÄ upp till den nivÄn avgörs i slutÀndan av hur pandemin och restriktioner utvecklas.

Före pandemin hade Norwegian 140 flygplan i sin flotta och flög dÄ Àven lÄngdistansflygningar till Nord- och Sydamerika, Sydostasien och Mellanöstern.

Fakta: Norwegians rekonstruktion i korthet

Norwegians uppdaterade rekonstruktionsplan som nu har skickats ut till berörda lÄngivare bygger pÄ Ànnu ett stort kapitaltillskott och en skuldnedskrivning pÄ motsvarande 36 miljarder norska kronor.

Totalt vill Norwegian ta in 4-5 miljarder kronor i aktiekapital och hybridlÄn, dÀr den norska regeringen sagt sig vara beredd att stÄ för en tredjedel.

"Detta Àr en viktig milstolpe i processen för att sÀkra Norwegians framtid", skriver vd Jacob Schram i en kommentar.

Norwegians lÄngivare har kallats till ett möte dÀr de fÄr ta stÀllning till planen i slutet av nÀsta vecka, varpÄ den Àven ska godkÀnnas i domstol.

För dagens aktieÀgare innebÀr transaktionerna som planeras att deras Àgarandel rasar frÄn 100 procent till 5 procent, medan befintliga lÄngivare fÄr 25 procent av aktierna och de som deltar i nyemissionen fÄr 70 procent av aktierna.

Norwegians aktie backar med 3 procent efter den uppdaterade rekonstruktionsplanen och har dÀrmed rasat med nÀstan 40 procent sedan Ärsskiftet. Detta följer pÄ kurskollapsen pÄ 98 procent 2020.

Norwegians befann sig i kris redan före pandemin, bland annat till följd av motorproblem med Dreamliner-flygplanen och att man köpte Boeing Max-flygplan som sedan parkerades efter tvÄ uppmÀrksammade flygolyckor.

Den som köpte Norwegianaktier för 10 000 kronor pĂ„ toppnivĂ„n sommaren 2015 har sedan dess förlorat 9 976 av de satsade kronorna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!