Pipistrel Velis Electro Ă€r det första elflygplan som den europeiska flygsĂ€kerhetsmyndigheten Easa typcertifierat. Enligt myndigheten Ă€r det den första certifieringen i hela vĂ€rlden för ett helt elektriskt flygplan. Det första planet flögs frĂ„n ZĂŒrich i Schweiz till norra Tyskland i början pĂ„ september, det andra har levererats till Aeroklubben vid SĂ€ve flygplats i Göteborg. DĂ€r vĂ€ntar man nu otĂ„ligt pĂ„ att bli godkĂ€nda ocksĂ„ av svenska myndigheter.
ââFlygplanet Ă€r helt koldioxidneutralt. Det laddas med ström frĂ„n en solcellspark pĂ„ flygplatsen, förklarar MĂ„ns Theorin som Ă€r ordförande i Aeroklubben i Göteborg.
Planet Àr tÀnkt att anvÀndas som ett skolflygplan.
ââVi Ă€r först i vĂ€rlden med skolning i ett elflygplan.
Med stormsteg
Planet visar ocksÄ att elflyget numera inte bara Àr en skrivbordprodukt. Utvecklingen gÄr framÄt med stormsteg. Bara nÄgra hangarer bort arbetar Anders Forslund i företaget Heart Aerospace med projektet att bygga ett nytt svenskt elflygplan för 19 passagerare.
ââAtt vi bygger ett plan med 19 sĂ€ten kan uppfattas som ett udda nummer. Men gĂ„r vi inte över 20 platser sĂ„ hamnar vi i princip i samma kategori som pipistrellen, förklarar han.
Han rÀknar med att det första planet ska vara i luften senast 2025 och tror att vi snart ser flyglinjer som trafikeras med helt elektrifierade plan.
ââRunt 2025â2026 tror jag den första reguljĂ€ra elflyglinjen öppnar i Sverige. Det Ă€r nĂ€rmare Ă€n vad folk tror. Men dĂ„ krĂ€vs det att alla aktörer; beslutsfattare, certifierande myndigheter, flygplatser och flygföretag gĂ„r samman, sĂ€ger Anders Forslund.
Nytt verktyg
Elflyget skapar andra möjligheter Àn vad dagens större plan kan erbjuda.
ââFlygindustrin har gĂ„tt mot större flyg, större hubbar och lĂ€ngre strĂ€ckor. Men med elflyg kan vi börja tala om flygplan som tar kanske 30 till 50 passagerare. DĂ„ kan man börja koppla ihop smĂ„orter och mindre platser. Man flyger inte elflyg till Thailand. Men kanske kan man koppla ihop mellersta och norra Sverige med Norge och Finland. Men fĂ„r ett nytt verktyg i transportverktygslĂ„dan, sĂ€ger Anna PernestĂ„l, chef för transportforskningslabbet vid KTH i Stockholm.
Hon menar att elflyget framför allt kommer att konkurrera med buss och bil pÄ de kortare strÀckorna.
Norska Luftfartstilsynet har sagt att de vill att allt inrikesflyg i Norge ska vara elektrifierat till 2040. Det Àr en signal bÄde till industrin och till flygbolagen. Man tror att omstÀllningen ska reducera utslÀppen av vÀxthusgaser med omkring 80 procent.
ââUngefĂ€r en tredjedel av allt inrikesflyg i Sverige och hĂ€lften av inrikesflyget i Norge Ă€r pĂ„ strĂ€ckor upp till 40 mil, konstaterar Anders Forslund.
Kommer i elfte timmen
Utvecklingen av elflyg kan komma att omdana ocksÄ den svenska flygmarknaden och ge hopp till mindre regionala flygplatser.
ââProblemet med regionala flygplatser Ă€r akut och elflyget kommer i elfte timmen. FrĂ„gan Ă€r om de har tillrĂ€ckligt med resurser för att klara sig tills elflyget kommer, sĂ€ger Anders Forslund.
Elflygplanet pÄ SÀve kan flyga ungefÀr en timme. Men nÀr man flyger krÀvs marginaler sÄ man kan i dag vara i luften i omkring 45 minuter.
ââVi kan flyga till BorĂ„s och till TrollhĂ€ttan, dĂ€r det finns laddare, dĂ€rifrĂ„n kan vi flyga vidare till FjĂ€llbacka och ladda och dĂ€refter in i Norge dĂ€r de hĂ„ller pĂ„ att bygga upp en laddinfrastruktur, sĂ€ger MĂ„ns Theorin.