Årets julklapp: stormköket

Årets julklapp är en klassiker för alla som gillar att vara ute i skog och mark. En klapp som ligger i tiden just i år då utomhus har blivit svenskarnas nya vardagsrum.

Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI Research, presenterar årets julklapp – stormköket.

Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI Research, presenterar årets julklapp – stormköket.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-18 06:55

Det är verkligen ingen nymodighet som får utmärkelsen årets julklapp år 2020, utan det gamla välkända stormköket.

Utnämningen från HUI Research är gjord med tanke på hur våra liv förändrats sedan coronapandemin drabbade Sverige och världen. Svenskarna har börjat umgås mer utomhus, både hemma och ute i naturen.

– 2020 har ju verkligen varit ett år då vi har förändrat våra beteenden i hur vi träffas och vi har vistats alltmer ute i naturen för att kunna träffa våra nära och kära, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI som utsett årets julklapp varje år sedan 1988.

Nyväckt intresse

Det finns flera kriterier som årets julklapp ska möta. Bland annat ska den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året och gärna representera den tid vi lever i. I år är det pandemin och den ökade friluftstrenden som HUI tagit fasta på.

– Vi har en stark kultur av att träffas över måltider och den kvarstår ju även i en osäker tid av pandemi. Vi har fått hitta nya sätt att träffas över en fika eller middag, säger Sophie Nilsonne.

Svemester

Under året har många svenskar semestrat i Sverige, så kallad svemester, vilket har visat sig i besöksrekord på bland annat många vandringsleder. Dessutom sålde friluftsutrustning som smör i solsken i somras. Men alla har inte ägnat sig åt stora friluftsäventyr. Många har även gjort fler besök i lokala parker och grönområden än vanligt, och utomhusaktiviteterna väntas fortsätta i vinter.

HUI vill inte att utnämningen av årets julklapp ska ses som en uppmaning att alla ska köpa just den produkten, utan snarare som en trendspaning.

– Vi försöker absolut inte att driva konsumtionen eller samhället i någon viss riktning, utan det är en reflexion av hur samhället ser ut, säger Sophie Nilsonne.

Fakta: Årets julklapp sedan 1988

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

2019 Mobillåda

2020 Stormköket

Källa: HUI Research


Fakta: HUI:s julprognos 2020

År 2020 är enligt HUI det mest osäkra året hittills att försöka förutse julhandeln, med anledning av coronapandemin. Bolaget har därför i år valt att presentera tre scenarier för den kommande julhandeln:

Scenario 1: Butikerna kan hålla öppet som vanligt och kunderna upplever att det är säkert att vistas där. Om detta inträffar kan färre utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang ge förutsättningar för en extra skjuts i julkonsumtionen, med en möjlig tillväxt i både dagligvaruhandeln (7%) och i sällanköpsvaruhandeln (4%).

Scenario 2: Konsumenter avstår till viss del från konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner. Även här bedöms en tillväxt för dagligvaruhandeln (5%), men ett tapp för sällanköpshandeln (-2%).

Scenario 3: Tuffare restriktioner än i dag leder till många stängda butiker, och ett lågt maxtal för antalet besökare i butikerna och/eller att e-handelns kapacitet inte räcker. Även här tror HUI att det kan bli en tillväxt i dagligvaruhandeln (3%), men ett stort tapp i sällanköpsvaruhandeln (22%).

Förra året, 2019, passerade julhandeln 80 miljarder kronor i försäljning.

Källa: HUI:s julprognos 2020

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!