Volvo Cars: Risk för produktionsstörningar

Aktien i biltillverkaren Volvo Cars sjönk efter delÄrsrapporten men steg under eftermiddagens handel rejÀlt. Bolaget ser en bÀttre tillgÄng till komponenter under fjÀrde kvartalet. Men bristen pÄ halvledare kvarstÄr och skapar en fortsatt risk för framtida produktionsstörningar.

Volvo Cars, med vd HÄkan Samuelsson, redovisar sin första kvartalsrapport efter noteringen pÄ Stockholmsbörsen i höstas. Arkivbild.

Volvo Cars, med vd HÄkan Samuelsson, redovisar sin första kvartalsrapport efter noteringen pÄ Stockholmsbörsen i höstas. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2021-11-30 07:06

Volvo Cars-aktien lÄg efter en timmes handel pÄ en nedgÄng med nÀstan 3 procent pÄ Stockholmsbörsen men hÀmtade sig starkt och hade vid stÀngning gÄtt upp hela 13,6 procent.

Av rapporten framgÄr att halvledarbristen slog hÄrt mot Volvo Cars i höstas och att det samtidigt Àr oklart nÀr detta problem inte lÀngre pÄverkar produktion och försÀljning negativt.

"TillgÄngen pÄ komponenter har förbÀttrats under fjÀrde kvartalet, men bristen pÄ halvledare inom industrin kommer fortsatt att vara en begrÀnsande faktor", skriver vd HÄkan Samuelsson i vad som Àr Volvo Cars första delÄrsrapport sedan börsnoteringen för en mÄnad sedan.

Global brist vÀntas fortsÀtta

Lite lÀngre in i rapporten fyller bolaget i bedömningen:

"Den globala bristen vÀntas fortsÀtta under resten av 2021, och Àven 2022, vilket ökar osÀkerheten och risken för ytterligare störningar i produktionen. Volvo Cars kommer att fortsÀtta följa utvecklingen noga och vidta de ÄtgÀrder som krÀvs. I vilken utstrÀckning Volvo Cars försÀljning, intÀkter och lönsamhet kommer att pÄverkas under kommande perioder Àr fortfarande osÀkert."

Finanschefen Björn Annwall vill inte sÀtta ett slutdatum för halvledarbristen.

– TyvĂ€rr Ă€r det för tidigt att sia om ett slutdatum. Man kan inte se det Ă€nnu. Vi ser att den hĂ€r problematiken kommer att fortsĂ€tta en bra bit in pĂ„ nĂ€sta Ă„r. Sedan, hur lĂ€nge? Det vet vi inte.

TT: Kan halvledarbrist vara en del av det nya normala, Ă€ven pĂ„ 5 – 10 Ă„rs sikt?

– Halvledarbrist tror jag inte vi kommer att ha under fem Ă„rs tid. Men huruvida covid kommer att vara ett nytt normalt och att man fĂ„r hantera samhĂ€llen som behöver ökad grad av skydd mot smittspridning och dĂ€rmed andra rutiner – det Ă€r mycket möjligt, sĂ€ger han.

Varnar för pandemibakslag

Volvo Cars varnar i rapporten för just nya bakslag relaterade till covid-19-pandemin, med risk för fler utbrott och nya virusvarianter.

TT: Den nya omikron-varianten, Ă€r det en “game changer”?

– Vi vet inte. Det Ă€r alldeles för tidigt att sĂ€ga. Vi fĂ„r avvakta och se, sĂ€ger Annwall.

– Men vi har lĂ€rt oss hantera pandemisituationer. SjĂ€lvklart kommer det bli tuffare och svĂ„rare om vi fĂ„r en ny och tuffare variant av viruset, men jag tror att vi har rutinerna för att hantera ocksĂ„ det, tillĂ€gger han.

Volvo Cars inledde i oktober – det vill sĂ€ga i det innevarande kvartalet – en andra helt elektrisk bilmodell: C40 Recharge. Detta Ă€r ett av mĂ„nga steg som bolaget mĂ„ste ta för att kunna uppnĂ„ mĂ„let att gĂ„ frĂ„n dagens 4 procent fullt elektriska bilar i försĂ€ljningen till 50 procent 2025.

Ett annat viktigt steg Àr att bygga ut produktionskapacitet för elbilarna.

"Vi ska öka Ă„rlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, frĂ„n nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022", skriver HĂ„kan Samuelsson i rapporten.

"Mer osÀkerhet Àn det brukar vara"

I sina utsikter för helÄret 2021 skriver Volvo Cars att bolaget rÀknar med fortsatt ökande försÀljningsvolymer och omsÀttningstillvÀxt. Enligt bolaget bidrar bland annat tillvÀxt av internethandeln till utvecklingen.

"Under förutsÀttning att marknadsförhÄllandena fortsÀtter att normaliseras förvÀntas denna tillvÀxt tillsammans med fortsatt kostnadsfokus förbÀttra lönsamheten till de nivÄer som rÄdde före pandemin", skriver bolaget.

Björn Annwall utlovar en tydligare prognos för 2022 i samband med bokslutet för 2021.

– Men vĂ„r ambition Ă€r att vĂ€xa till 1,2 miljoner bilar till 2025, sĂ„ sjĂ€lvklart vill vi ha tillvĂ€xt. VĂ„r ambition Ă€r att ha 8 -10 procent i rörelsemarginal till 2025, sĂ„ sjĂ€lvfallet vill vi leverera bra lönsamhet, sĂ€ger han.

– Det Ă€r mer osĂ€kerhet Ă€n det brukar vara. Men vi har visat att vi kan hantera osĂ€kerhet pĂ„ ett bra sĂ€tt den senaste tiden. Och vi kommer att hantera osĂ€kerheten pĂ„ ett bra sĂ€tt under nĂ€sta Ă„r ocksĂ„.

Fakta: Vinstfall och minskad försÀljning i tredje kvartalet

Volvo Cars, som börsnoterades för en mĂ„nad sedan, redovisar en vinst före skatt pĂ„ 3 329 miljoner kronor för Ă„rets tredje kvartal. Det kan jĂ€mföras med vinsten pĂ„ 4 568 miljoner under motsvarande kvartal ett Ă„r tidigare.

OmsĂ€ttningen under tredje kvartalet föll med 7 procent till 60,8 miljarder kronor, ned frĂ„n 65,8 miljarder ett Ă„r tidigare. FörsĂ€ljningsvolymen föll samtidigt med 17 procent till 149 900 bilar under kvartalet.

Utvecklingen ligger i linje med de uppgifter som Volvo Cars publicerade i sitt prospekt inför börsnoteringen i slutet av oktober.

Rörelsemarginalen (ebit) sjönk till 5,5 procent, frÄn 6,9 procent. Den sÄ kallade bruttomarginalen ökade dock trots högre rÄvarukostnader. Det beror bland annat pÄ en högre andel försÀljning av mer lönsamma bilmodeller som SUV:ar och elbilar.


Fakta: Aktien upp över 45 procent

Volvo Cars-aktiens introduktionskurs i noteringen pÄ Stockholmsbörsen den 29 oktober lÄg pÄ 53 kronor. Sedan dess har kursen varit turbulent, med kraftiga bÄde upp- och nedgÄngar. Efter delÄrsrapporten för tredje kvartalet föll aktien till 66:40 kronor men steg under dagen upp till 77:82 kronor. Det innebÀr att kurslyftet frÄn börsintroduktionen ligger pÄ över 45 procent.

Med Volvo Cars-aktien fÄr Àgarna exponering mot elbilstillverkaren Polestar, ett bolag dÀr Volvo Cars Àger 49,5 procent av aktierna inför Polestars notering pÄ Wall Street via ett redan noterat förvÀrvsbolag.

I samband med noteringen tog Volvo Cars in 20 miljarder i nytt kapital med en nyemission. Sedan dess har bolaget bland annat flaggat för att man avser att inom nÄgra Är bygga en tredje europeisk bilfabrik, vid sidan av dagens fabriker i Göteborg och Gent, Belgien och fyra andra fabriker.

Ratinginstitutet Moody's har nyligen bekrĂ€ftat Volvo Cars kreditbetyg med positiva utsikter, bland annat med hĂ€nvisning till god lönsamhet, stark likviditetsposition och nyemissionen. Det innebĂ€r att en höjning av betyget frĂ„n Ba1 till nivĂ„n Baa3 kan vara aktuellt inom 12–18 mĂ„nader, enligt Moody's.

Ett högre kreditbetyg betyder i regel billigare och enklare finansiering.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!