Volvo Cars-aktien lÄg efter en timmes handel pÄ en nedgÄng med nÀstan 3 procent pÄ Stockholmsbörsen men hÀmtade sig starkt och hade vid stÀngning gÄtt upp hela 13,6 procent.
Av rapporten framgÄr att halvledarbristen slog hÄrt mot Volvo Cars i höstas och att det samtidigt Àr oklart nÀr detta problem inte lÀngre pÄverkar produktion och försÀljning negativt.
"TillgÄngen pÄ komponenter har förbÀttrats under fjÀrde kvartalet, men bristen pÄ halvledare inom industrin kommer fortsatt att vara en begrÀnsande faktor", skriver vd HÄkan Samuelsson i vad som Àr Volvo Cars första delÄrsrapport sedan börsnoteringen för en mÄnad sedan.
Global brist vÀntas fortsÀtta
Lite lÀngre in i rapporten fyller bolaget i bedömningen:
"Den globala bristen vÀntas fortsÀtta under resten av 2021, och Àven 2022, vilket ökar osÀkerheten och risken för ytterligare störningar i produktionen. Volvo Cars kommer att fortsÀtta följa utvecklingen noga och vidta de ÄtgÀrder som krÀvs. I vilken utstrÀckning Volvo Cars försÀljning, intÀkter och lönsamhet kommer att pÄverkas under kommande perioder Àr fortfarande osÀkert."
Finanschefen Björn Annwall vill inte sÀtta ett slutdatum för halvledarbristen.
ââTyvĂ€rr Ă€r det för tidigt att sia om ett slutdatum. Man kan inte se det Ă€nnu. Vi ser att den hĂ€r problematiken kommer att fortsĂ€tta en bra bit in pĂ„ nĂ€sta Ă„r. Sedan, hur lĂ€nge? Det vet vi inte.
TT: Kan halvledarbrist vara en del av det nya normala, Ă€ven pĂ„ 5 â 10 Ă„rs sikt?
ââHalvledarbrist tror jag inte vi kommer att ha under fem Ă„rs tid. Men huruvida covid kommer att vara ett nytt normalt och att man fĂ„r hantera samhĂ€llen som behöver ökad grad av skydd mot smittspridning och dĂ€rmed andra rutiner â det Ă€r mycket möjligt, sĂ€ger han.
Varnar för pandemibakslag
Volvo Cars varnar i rapporten för just nya bakslag relaterade till covid-19-pandemin, med risk för fler utbrott och nya virusvarianter.
TT: Den nya omikron-varianten, Ă€r det en âgame changerâ?
ââVi vet inte. Det Ă€r alldeles för tidigt att sĂ€ga. Vi fĂ„r avvakta och se, sĂ€ger Annwall.
ââMen vi har lĂ€rt oss hantera pandemisituationer. SjĂ€lvklart kommer det bli tuffare och svĂ„rare om vi fĂ„r en ny och tuffare variant av viruset, men jag tror att vi har rutinerna för att hantera ocksĂ„ det, tillĂ€gger han.
Volvo Cars inledde i oktober â det vill sĂ€ga i det innevarande kvartalet â en andra helt elektrisk bilmodell: C40 Recharge. Detta Ă€r ett av mĂ„nga steg som bolaget mĂ„ste ta för att kunna uppnĂ„ mĂ„let att gĂ„ frĂ„n dagens 4 procent fullt elektriska bilar i försĂ€ljningen till 50 procent 2025.
Ett annat viktigt steg Àr att bygga ut produktionskapacitet för elbilarna.
"Vi ska öka Ärlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, frÄn nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022", skriver HÄkan Samuelsson i rapporten.
"Mer osÀkerhet Àn det brukar vara"
I sina utsikter för helÄret 2021 skriver Volvo Cars att bolaget rÀknar med fortsatt ökande försÀljningsvolymer och omsÀttningstillvÀxt. Enligt bolaget bidrar bland annat tillvÀxt av internethandeln till utvecklingen.
"Under förutsÀttning att marknadsförhÄllandena fortsÀtter att normaliseras förvÀntas denna tillvÀxt tillsammans med fortsatt kostnadsfokus förbÀttra lönsamheten till de nivÄer som rÄdde före pandemin", skriver bolaget.
Björn Annwall utlovar en tydligare prognos för 2022 i samband med bokslutet för 2021.
ââMen vĂ„r ambition Ă€r att vĂ€xa till 1,2 miljoner bilar till 2025, sĂ„ sjĂ€lvklart vill vi ha tillvĂ€xt. VĂ„r ambition Ă€r att ha 8 -10 procent i rörelsemarginal till 2025, sĂ„ sjĂ€lvfallet vill vi leverera bra lönsamhet, sĂ€ger han.
ââDet Ă€r mer osĂ€kerhet Ă€n det brukar vara. Men vi har visat att vi kan hantera osĂ€kerhet pĂ„ ett bra sĂ€tt den senaste tiden. Och vi kommer att hantera osĂ€kerheten pĂ„ ett bra sĂ€tt under nĂ€sta Ă„r ocksĂ„.