Fraktpriser dÀmpas efter julruschen

Fraktpriserna har börjat sjunka frÄn höstens historiska rekordnivÄer. Anledningen Àr att den vÀrsta julruschen pÄ vÀrldshaven Àr över.
–LĂ€ttar det lite nu skulle man kanske fĂ„ möjlighet att fĂ„ resurserna pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle, sĂ€ger Johan Woxenius, professor i transportekonomi.

Kostnad per strÀcka, dollar per container (40 fot).

Kostnad per strÀcka, dollar per container (40 fot).

Foto: Anders Humlebo

Ekonomi2021-11-27 08:23

Fönstret för att fÄ varor tillverkade i Asien pÄ plats till julhandeln i Europa och USA Àr i princip stÀngt. Fraktpriserna Àr fortfarande betydligt högre Àn samma period förra Äret, men de har börjat gÄ ned.

De nÄgot lÀgre priserna Àr en sÀsongsrörelse, enligt Johan Woxenius, professor i transportekonomi vid Göteborgs universitet.

– HögsĂ€songen Ă€r tidig höst eftersom vi konsumerar fler varor kring halloween, Black Friday och jul, sĂ€ger han.

Ett kort andrum

Jacob Minnhagen, affĂ€rsutvecklare pĂ„ Göteborgs hamn, bekrĂ€ftar att det mesta av godset som ska till julhandeln nu Ă€r pĂ„ plats i lager och butiker – eller pĂ„ vĂ€g.

– Det gör att man fĂ„r en viss lĂ€ttnad i de globala kedjorna, sĂ€ger han.

Han beskriver det som ett kort andrum inför nĂ€sta transportpuckel, inför det kinesiska nyĂ„ret – som infaller i samband med fullmĂ„nen den 1 februari 2022, nĂ€r Tigerns Ă„r inleds. Och mycket kan fortfarande gĂ„ snett i det hĂ„rt pressade globala transportsystemet, enligt Minnhagen.

Han pekar sÀrskilt ut nya pandeminedstÀngningar och elförsörjningsproblem i Kina som riskfaktorer. Men hela logistikkedjan prÀglas av problem som chaufförs- och allmÀn personalbrist, containerbrist, lagerbrist och försenade fartyg.

– Nu försöker man beta av all den efterslĂ€pande lasten, som stĂ„r pĂ„ massa stĂ€llen – man försöker fĂ„ ordning pĂ„ det. Men sedan Ă€r det januari och sĂ„ har du det kinesiska nyĂ„ret och i Europa har du en ökad smittspridning och mer restriktioner, sĂ€ger Minnhagen.

– Det finns ingen som tror att priserna pĂ„ frakt ska gĂ„ ned till nivĂ„erna vi hade innan covid-19 pĂ„ ganska lĂ„ng tid framöver. EfterfrĂ„gan Ă€r hög och det Ă€r fortfarande begrĂ€nsningar i kapacitet, personal och hög belastning i systemet, tillĂ€gger han.

Den logistiska mardrömmen

I början av pandemin, nÀr Kina stÀngde ner i samband med det kinesiska nyÄret, sÀndes chockvÄgor i hela den globala handeln. Fartyg hamnade i lÄnga köer pÄ redden utanför hamnar i vÀntan pÄ att lossa eller lasta gods.

Denna obalans spred sig och förstÀrktes i takt med att efterfrÄgan i den globala ÄterhÀmtningen tagit fart.

Fraktpriserna steg kraftigt under högsĂ€songen hösten 2020, men sjönk inte efter det, utan lade sig pĂ„ en ny hög platĂ„. Och vĂ„ren 2021 – efter larmen om global containerbrist – stack priserna ivĂ€g spikrakt uppĂ„t i en prisrörelse som i princip har fortsatt uppĂ„t Ă€nda tills de gĂ„ngna veckorna marginella nedgĂ„ng.

BÀttre framÄt vÄrkanten

Ovanligt stor efterfrÄgan pÄ konsumtionsvaror, sÀrskilt i USA, i kombination med stora hamnnedstÀngningar Àr huvudorsaken till utvecklingen, enligt Woxenius.

– Det Ă€r klart, lĂ€ttar det lite nu skulle man kanske fĂ„ möjlighet att fĂ„ resurserna pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle. Det finns mĂ„nga containrar som befinner sig pĂ„ fel stĂ€lle och de binder upp lastbilar och lagerutrymme, sĂ€ger Woxenius.

– Är det som ett vanligt Ă„r att vi konsumerar mycket fram till jul och att det sedan lĂ€ttar trycket pĂ„ transportsystemen kan vi fĂ„ ett bĂ€ttre fungerande system framĂ„t vĂ„rkanten nĂ€r man lyckats sortera ut en del, tillĂ€gger han.

Minnhagen pÄ Göteborgs hamn rÀknar med att flaskhalsarna kan hÄlla i sig sÄ lÀnge Kinas pandemistrategi bygger pÄ nedstÀngningar och smittspridningen i Europa tvingar fram nya restriktioner.

– Den stora frĂ„gan Ă€r hur utvecklingen blir efter det kinesiska nyĂ„ret, sĂ€ger han.

– Efter det har du ingen jul och inget kinesiskt nyĂ„r som stör. DĂ„ har man möjlighet att jobba i kapp lite enklare. Dessutom blir det vĂ„r och lite varmare, vilket förhoppningsvis gör att smittspridningen inte ökar lika kraftfullt.

Fakta: Fraktkostnad för 40-fotscontainer (25 november 2021)
StrÀckaSpotpris, frakt (dollar)Prisökning Ärstakt (procent)
Kompositindex9 186224
Shanghai–Rotterdam13 475375
Rotterdam–Shanghai1 58336
Shanghai–Genua12 435274
Shanghai–Los Angeles10 085150
Los Angeles–Shanghai1 281147
Shanghai–New York13 230166
New York–Rotterdam1 18683
Rotterdam–New York6 232209
KĂ€lla: Drewry
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!