Fönstret för att fÄ varor tillverkade i Asien pÄ plats till julhandeln i Europa och USA Àr i princip stÀngt. Fraktpriserna Àr fortfarande betydligt högre Àn samma period förra Äret, men de har börjat gÄ ned.
De nÄgot lÀgre priserna Àr en sÀsongsrörelse, enligt Johan Woxenius, professor i transportekonomi vid Göteborgs universitet.
ââHögsĂ€songen Ă€r tidig höst eftersom vi konsumerar fler varor kring halloween, Black Friday och jul, sĂ€ger han.
Ett kort andrum
Jacob Minnhagen, affĂ€rsutvecklare pĂ„ Göteborgs hamn, bekrĂ€ftar att det mesta av godset som ska till julhandeln nu Ă€r pĂ„ plats i lager och butiker â eller pĂ„ vĂ€g.
ââDet gör att man fĂ„r en viss lĂ€ttnad i de globala kedjorna, sĂ€ger han.
Han beskriver det som ett kort andrum inför nĂ€sta transportpuckel, inför det kinesiska nyĂ„ret â som infaller i samband med fullmĂ„nen den 1 februari 2022, nĂ€r Tigerns Ă„r inleds. Och mycket kan fortfarande gĂ„ snett i det hĂ„rt pressade globala transportsystemet, enligt Minnhagen.
Han pekar sÀrskilt ut nya pandeminedstÀngningar och elförsörjningsproblem i Kina som riskfaktorer. Men hela logistikkedjan prÀglas av problem som chaufförs- och allmÀn personalbrist, containerbrist, lagerbrist och försenade fartyg.
ââNu försöker man beta av all den efterslĂ€pande lasten, som stĂ„r pĂ„ massa stĂ€llen â man försöker fĂ„ ordning pĂ„ det. Men sedan Ă€r det januari och sĂ„ har du det kinesiska nyĂ„ret och i Europa har du en ökad smittspridning och mer restriktioner, sĂ€ger Minnhagen.
ââDet finns ingen som tror att priserna pĂ„ frakt ska gĂ„ ned till nivĂ„erna vi hade innan covid-19 pĂ„ ganska lĂ„ng tid framöver. EfterfrĂ„gan Ă€r hög och det Ă€r fortfarande begrĂ€nsningar i kapacitet, personal och hög belastning i systemet, tillĂ€gger han.
Den logistiska mardrömmen
I början av pandemin, nÀr Kina stÀngde ner i samband med det kinesiska nyÄret, sÀndes chockvÄgor i hela den globala handeln. Fartyg hamnade i lÄnga köer pÄ redden utanför hamnar i vÀntan pÄ att lossa eller lasta gods.
Denna obalans spred sig och förstÀrktes i takt med att efterfrÄgan i den globala ÄterhÀmtningen tagit fart.
Fraktpriserna steg kraftigt under högsĂ€songen hösten 2020, men sjönk inte efter det, utan lade sig pĂ„ en ny hög platĂ„. Och vĂ„ren 2021 â efter larmen om global containerbrist â stack priserna ivĂ€g spikrakt uppĂ„t i en prisrörelse som i princip har fortsatt uppĂ„t Ă€nda tills de gĂ„ngna veckorna marginella nedgĂ„ng.
BÀttre framÄt vÄrkanten
Ovanligt stor efterfrÄgan pÄ konsumtionsvaror, sÀrskilt i USA, i kombination med stora hamnnedstÀngningar Àr huvudorsaken till utvecklingen, enligt Woxenius.
ââDet Ă€r klart, lĂ€ttar det lite nu skulle man kanske fĂ„ möjlighet att fĂ„ resurserna pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle. Det finns mĂ„nga containrar som befinner sig pĂ„ fel stĂ€lle och de binder upp lastbilar och lagerutrymme, sĂ€ger Woxenius.
ââĂr det som ett vanligt Ă„r att vi konsumerar mycket fram till jul och att det sedan lĂ€ttar trycket pĂ„ transportsystemen kan vi fĂ„ ett bĂ€ttre fungerande system framĂ„t vĂ„rkanten nĂ€r man lyckats sortera ut en del, tillĂ€gger han.
Minnhagen pÄ Göteborgs hamn rÀknar med att flaskhalsarna kan hÄlla i sig sÄ lÀnge Kinas pandemistrategi bygger pÄ nedstÀngningar och smittspridningen i Europa tvingar fram nya restriktioner.
ââDen stora frĂ„gan Ă€r hur utvecklingen blir efter det kinesiska nyĂ„ret, sĂ€ger han.
ââEfter det har du ingen jul och inget kinesiskt nyĂ„r som stör. DĂ„ har man möjlighet att jobba i kapp lite enklare. Dessutom blir det vĂ„r och lite varmare, vilket förhoppningsvis gör att smittspridningen inte ökar lika kraftfullt.
StrÀcka | Spotpris, frakt (dollar) | Prisökning Ärstakt (procent) |
Kompositindex | 9 186 | 224 |
ShanghaiâRotterdam | 13 475 | 375 |
RotterdamâShanghai | 1 583 | 36 |
ShanghaiâGenua | 12 435 | 274 |
ShanghaiâLos Angeles | 10 085 | 150 |
Los AngelesâShanghai | 1 281 | 147 |
ShanghaiâNew York | 13 230 | 166 |
New YorkâRotterdam | 1 186 | 83 |
RotterdamâNew York | 6 232 | 209 |
KĂ€lla: Drewry |