ââDet hĂ€r Ă€r ju inte ett normalĂ„r sĂ„ man kan inte lita pĂ„ hur det brukar vara, sĂ€ger Johan G Andersson, vd pĂ„ branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Priset pÄ brent-olja har stigit stadigt i Är (+36 procent), men historiskt sett Àr det inte pÄ nÄgra rekordnivÄer (-38 procent jÀmfört med för 10 Är sedan). Priset för diesel vid bensinpumpen satte ÀndÄ rekord pÄ 17,57 kronor per liter under tisdagen.
"VÄra rekommenderade priser för diesel ligger under augusti mÄnad pÄ de högsta nivÄerna nÄgonsin", sÀger Johan Söderberg, chef för drivmedelserbjudandet pÄ Circle K.
Drygt 60 procent av kostnaden för bensin och diesel bestÄr av skatter och moms. Resterande del beror i huvudsak pÄ rÄvarupriser och valutakurser.
Inte ett normalÄr
ââAtt priserna Ă€r höga nu beror pĂ„ flera faktorer, bland annat pĂ„ att efterfrĂ„gan har stigit nĂ€r restriktionerna har börjat slĂ€ppas och trafiken ökar igen. Vi har ett relativt högt oljepris just nu. Den tredje faktorn Ă€r den nya reduktionsplikten som trĂ€dde i kraft 1 augusti, sĂ€ger Johan G Andersson.
Reduktionsplikten gÄr ut pÄ att reducera vÀxthusgasutslÀppen frÄn fossila drivmedel genom att blanda ut dem med förnybara biodrivmedel. PÄ sÄ vis slÀpps mindre vÀxthusgaser ut per förbrukad liter bensin eller diesel.
Reduktionsplikten infördes 2018, men byttes ut 1 augusti i Är till en mer ambitiös lag med tydliga mÄl om utslÀppsreduktion till Är 2030.
"ReduktionsmÄlet för diesel ökade dÄ frÄn 21 procent till 26 procent. De ökade kraven pÄ CO2-reduktion innebÀr att vi mÄste blanda in mer förnybara drivmedel, vilka har en högre kostnad Àn fossil diesel. DÀrför höjdes dieselpriset med 75 öre den 2 augusti", sÀger Johan Söderberg pÄ Circle K.
Fram till Är 2030 ska utslÀppen frÄn fossil diesel ha minskat med 66 procent genom att blanda ut den med förnybara biodrivmedel.
Ambitionen för bensin Àr att utslÀppen ska minska 28 procent till Är 2030. Reduktionsplikten för bensin Àr i dag 6 procent och bensinpriset ligger cirka 50 öre under det högsta slutpriset som satts hos bensinstationskedjan Circle K.
SvÄrt att sia om framtiden
Om biobrĂ€nslen Ă€r fortsatt dyrare Ă€n fossila brĂ€nslen kommer reduktionsplikten innebĂ€ra stegrande priser fram till Ă„r 2030. Ăven skattenivĂ„er, rĂ„oljepriset och valutakurser har stor inverkan.
ââNu ser det ut som att efterfrĂ„gan Ă„ter sjunker eftersom man infört restriktioner runt om i vĂ€rlden, och det pĂ„verkar oljepriset och trycker ned det igen. Samtidigt har OPEC öppnat kranarna pĂ„ uppmaning av USA vilket gjort att oljepriset stabiliserats under 70 dollar, sĂ€ger Johan G Andersson pĂ„ Drivkraft Sverige.
Om allt annat Àr lika kommer reduktionsplikten göra att priset pÄ bÄde bensin och diesel ökar igen vid Ärsskiftet.
ââDe nya nivĂ„erna för reduktionsplikt trĂ€der i kraft 1 januari 2022, det Ă€r ett datum att hĂ„lla i minnet för nĂ€r man kan vĂ€nta sig nĂ€sta prisuppgĂ„ng.