Axfood: Matpriserna kommer fortsÀtta öka

Vi ser en extrem matprisinflation, sÀger Axfoods vd Klas Balkow, och vi har inte sett slutet pÄ de skenande matpriserna Àn. Kvartalsvinsten för matvarujÀtten var lite bÀttre Àn vÀntat.

Klas Balkow, vd för Axfood.

Klas Balkow, vd för Axfood.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Ekonomi2022-07-15 07:10

Axfood redovisar en vinst före skatt pÄ 749 miljoner kronor för andra kvartalet 2022. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 574 miljoner kronor motsvarande period 2021.

Analytiker hade i genomsnitt förvÀntat sig en vinst pÄ 746 miljoner kronor enligt Bloombergs sammanstÀllning.

– Vi förlorade vĂ€ldigt mycket pengar pĂ„ grĂ€nshandeln under pandemiĂ„ret. Det gör vi inte lĂ€ngre och Ă€r tillbaka pĂ„ svarta siffror, sĂ€ger Klas Balkow.

Ännu dyrare mat att vĂ€nta

Vi Àr i en vÀldigt turbulent tid, sÀger vd:n. Stort fokus ligger sjÀlvklart pÄ de stigande matpriserna som pressas uppÄt av höga transportkostnader bland annat.

– Vi ser dramatiska ökningar just nu frĂ„n vĂ„ra leverantörer och det har inte fullt ut, i vĂ„rt fall, reflekterats i butiksledet Ă€n.

Och kostnadstrycket frÄn leverantörerna Àr fortfarande högt, sÀger Balkow. Axfoods marginaler Àr lite lÀgre detta kvartal och störningarna i leveranskedjorna ger Àven ökade lagerkostnader.

– TyvĂ€rr fĂ„r jag nog sĂ€ga att jag förvĂ€ntar mig att vi fortsĂ€ttningsvis, i ett kort perspektiv, kommer att se en fortsatt matprisinflation, sĂ€ger Balkow.

Post-pandemieffekter lyfter

Vad gÀller kvartalets resultat sÄ beror det ocksÄ mycket pÄ post-pandemieffekter, fortsÀtter han.

NÀr grÀnsen mellan Norge och Sverige stÀngdes under pandemin höll Axfood butikerna lÀngs grÀnsen öppna, vilka dÄ blödde pengar.

– Vi ser en vĂ€ldigt stark Ă„tergĂ„ng i grĂ€nshandeln i vĂ„rt fall, vĂ€ldigt fin utveckling i cafĂ© och restaurang.

Axfoods sĂ„ kallade Willys-segment, med Willys-butiker och grĂ€nshandeln, vĂ€xte med 13 procent under kvartalet – jĂ€mfört med marknaden som vĂ€xer med 5 procent, sĂ€ger vd:n.

NÀr restriktionerna slÀppte har Àven Snabbgross, vars kunder Àr restauranger och caféer, gÄtt bÀttre.

– Under pandemin handlade vi mer i dagligvaruhandeln och mindre pĂ„ cafĂ© restaurang, nu ser vi ju lite av en tvĂ€rt om-effekt.

LÄgpris och kampanjvaror Àr hett

NÀr hushÄllen nu fÄr strama Ät matbudgeten kan lÄgprishandeln fÄ sig ett lyft.

– Inflationen pĂ„verkar ocksĂ„ till viss del konsumtionsmönster. Man handlar lite mer pĂ„ kampanj just nu, vi ser tendenser pĂ„ lite mer lĂ„gprishandel, sĂ€ger Balkow.

Denna vÀndning har man inte sett den fulla effekten av Àn, sÀger vd:n.

– LĂ„gpris kommer nog bli allt viktigare, det Ă€r vĂ€l vĂ„r spaning.

Risk att vi tappar klimattÀnket

En negativ effekt av de skyhöga matpriserna kan vara att konsumenten tappar intresse för hÄllbarhetsmÀrkta varor, enligt Balkow.

– Det Ă€r viktigt att vi har alla har ögonen pĂ„ att vi inte tappar tempot i det hĂ€r, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Det hĂ€r Ă€r viktigt. Det rĂ€cker ju med att titta pĂ„ omvĂ€rlden och torkan vi ser i Portugal och Italien just nu.

Axfood arbetar bland annat med kampanjer och aktiviteter för att fÄ ut hÄllbarhetsmÀrkta varor och med frÄgan om matsvinn, sÀger vd:n. Men för att fÄ en strukturell förÀndring har man ocksÄ lagt fram ett förslag om sÀnkt moms pÄ hÄllbar mat till politiken.

Axfoods andra kvartal

Andra kvartalet 2022 gör Axfood en vinst före skatt pÄ 749 miljoner kronor. Förra Äret blev vinsten 574 miljoner och marknadens förvÀntningar lÄg pÄ 746 miljoner kronor.

Axfood hade en rörelsemarginal pÄ 4,3 procent under andra kvartalet, det kan jÀmföras med marginalen under samma period förra Äret som lÄg pÄ 4,4 procent.

OmsĂ€ttningen uppgick till 18 468 miljoner kronor, jĂ€mfört med 13 903 miljoner kronor ett Ă„r tidigare. En ökning pĂ„ drygt 30 % jĂ€mfört med samma period förra Ă„ret.

KĂ€lla: Axfood.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!