Den amerikanska livsmedelsjÀtten Mondelez Àger kÀnda varumÀrken som Daim, Marabou, O'boy, Oreo och Philadelphia.
I veckan satte den ukrainska antikorruptionsmyndigheten upp det pÄ sin svarta lista eftersom myndigheten anser att bolaget bidrar till Kremls krigskassa.
Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Ăsteuropastudier vid Utrikespolitiska institutet, skriver i ett sms till TT att Ukraina vill göra omvĂ€rlden varse att företaget inte har lĂ€mnat Ryssland.
"Yttersta mÄl att utplÄna Ukraina"
"De har tre fabriker dÀr och bidrar genom tillverkning i Ryssland till att betala skatt till den ryska statskassan. Eftersom Ryssland Àr en krigsekonomi gÄr pengarna pÄ ett eller annat sÀtt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta mÄlet att utplÄna Ukraina som en stat och nation", skriver han.
I sin Ärsredovisning för 2022 skriver Mondelez att den ryska verksamheten stÄr för 4 procent av den totala omsÀttningen. Eftersom bolaget omsatte 31,5 miljarder dollar förra Äret innebÀr det en försÀljning i den ryska verksamheten pÄ runt 13 miljarder kronor.
I en intervju med Yahoo Finance frÄn i höstas sÀger bolagets vd Dirk Van de Put att bolaget beslutade sig för att inte göra nÄgon hastig retrÀtt i Ryssland, men att "inte pÄ nÄgot sÀtt bidra till kriget".
ââVi sĂ€ljer choklad och kex. I mĂ„nga lĂ€nder Ă€r kex en del av standarddieten. NĂ„got som man Ă€ter till frukost. Och dĂ€rför anser vi att vi tillhandahĂ„ller produkter för vanliga ryssar, sĂ€ger han i intervjun.
Enligt Van de Put hade bolaget vid det tillfÀllet 3 000 anstÀllda i Ryssland och över 30 000 leverantörer.
Vinsten uppges ha ökat
Mondelez har dock uppgett att bolaget dragit in pÄ marknadsföringen i Ryssland och att inga nya satsningar görs. Samt att man skalat ned pÄ det som bolaget klassar som icke kÀrnverksamhet.
Enligt en rapport frÄn Kiev School of Economics ökade dock bÄde vinst och omsÀttning markant i bolagets ryska verksamhet förra Äret. Skolan beskriver Mondelez som marknadsledande nÀr det kommer till choklad- och kexförsÀljning.
Enligt Torbjörn Becker, chef för Ăstekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm, Ă€r det generellt problematiskt för företag att ha verksamhet i Ryssland. Men han pĂ„pekar ocksĂ„ att olika bolag har olika hĂ€nsyn att ta.
ââDe vĂ€ger de etiska problemen som finns mot sina egna affĂ€rsintressen. Det som komplicerar livet för en del företag Ă€r ocksĂ„ att de inte bara kan lĂ€mna hur som helst utan att det leder till exempel till konsekvenser för anstĂ€llda.
"Ingen direktexport"
Vad som driver ett bolag att stanna kan dock vara svÄrt att veta för en utomstÄende, sÀger han.
ââDet Ă€r upp till företagen att svara pĂ„, men det Ă€r nog mĂ„nga svenska konsumenter som kĂ€nner att de inte kan köpa Marabou pĂ„ fredagskvĂ€llen nu, sĂ€ger han.
Mondelez svenska pressavdelning skriver i en kommentar till TT att Marabou inte tillverkas i Ryssland och vidare: "Vi sÀljer inga produkter i Norden som tillverkats i Ryssland. Mondelez Sverige har ingen direktexport till Ryssland".
TT har sökt den internationella pressavdelningen dit övriga frÄgor hÀnvisas.