Lokförare inom pendeltĂ„gstrafiken i Stockholm planerar att gĂ„ ut i en vild strejk â en olovlig strejk organiserad av enskilda medarbetare â under tre dagar med start klockan 03 natten till mĂ„ndagen.
Orsaken till lokförarnas missnöje Àr att tÄgvÀrdarna har avvecklats, vilket innebÀr ensamarbete för förarna.
Fackförbundet Seko, som organiserar merparten av lokförarna, tar avstÄnd frÄn planerna.
VĂ€ldigt ovanlig
Beslutet om den vilda strejken fattades pÄ fredagskvÀllen under ett möte med över 150 lokförare, enligt uppgifter pÄ den sajt som organiserar strejken.
Enligt Andreas Strömberg Àr situationen vÀldigt ovanlig och dÀrför Àr det svÄrt att veta hur trafiken kan pÄverkas.
ââVi vet inte hur mĂ„nga i personalen som vĂ€ljer att stanna hemma. Och vi kan inte sĂ€ga var, och exakt hur det skulle kunna hanteras. SĂ„ det blir vĂ€ldigt svĂ„rt att svara pĂ„ hur resenĂ€ren ska göra i morgon nĂ€r de ska ut och Ă„ka pendeltĂ„g, sĂ€ger han.
Generella rÄd till resenÀrerna Àr dock att försöka vara ute i god tid, och hÄlla sig uppdaterad om lÀget i trafiken.
ââMen informationen kommer att komma vĂ€ldigt sent eftersom man inte riktigt vet vad som ska hĂ€nda, sĂ€ger Andreas Strömberg.
Vd mejlar om skadestÄnd
I ett mejl till de anstÀllda under lördagen skriver MTR:s vd Joakim Sundh, enligt strejksajten, att de riskerar att fÄ betala skadestÄnd om de deltar i en vild strejk utan att ha förankrat strejken hos sitt fackförbund.
Sundh skriver Àven att om en anstÀlld blir borta frÄn jobbet en lÀngre tid kan det betraktas som arbetsvÀgran, vilket Àr skÀl för uppsÀgning.
TT: Vad vill du sÀga till dem som funderar pÄ att gÄ ut i en vild strejk?
ââVi utgĂ„r frĂ„n att alla vĂ„ra medarbetare hedrar rĂ„dande avtal. Vi vill sĂ„ klart tillsammans med dem se till att alla pendeltĂ„gsresenĂ€rer kan ta sig fram i regionen och att vi Ă€r med och bidrar till att fylla det viktiga uppdraget, sĂ€ger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig pĂ„ MTR.
MTR försöker under söndagen fÄ en överblick kring om strejken blir av, och i sÄ fall i vilken omfattning. Detta för att skapa trafiklösningar för resenÀrerna.
ââDet Ă€r en stor skillnad om du mĂ„ste stĂ€lla in saker operativt, dĂ„ kan du behöva stĂ€lla in tre tĂ„g pĂ„ rad. Om du har en framförhĂ„llning kan du planera sĂ„ att du kanske behöver stĂ€lla in vartannat tĂ„g i stĂ€llet, vilket skapar mindre frustration för resenĂ€rerna som ska resa, sĂ€ger Niklas Ekström.
RegionrÄd: PÄverkar inte beslutet
Beslutet att avveckla tĂ„gvĂ€rdarna togs av det blĂ„gröna styret, som Miljöpartiet dĂ„ var en del av, under den förra mandatperioden. Det nuvarande politiska styret i regionen â S, MP och C â pausade avvecklingen och lĂ€t göra en utredning av dess konsekvenser, en utredning som gav grönt ljus för en utfasning.
Socialdemokraterna i regionen hÀnvisar till Miljöpartiets Anton Fendert, trafikregionrÄd, i frÄgan. Enligt Fendert kommer en vild strejk inte att pÄverka beslutet om att avveckla tÄgvÀrdarna.
ââDet hĂ€r Ă€r en olovlig strejk som Ă€r utanför den svenska modellen, och som inte stöds av facken. Den kommer inte att förĂ€ndra det politiskt fattade beslutet. Det Ă€r absolut inte tĂ€nkbart, sĂ€ger Anton Fendert.