Fram till oktober, när Borghede fastigheter sålde av sitt fastighetsbestånd i Katrineholm på 240 lägenheter, upplevde samtliga hyresgäster som tidningen varit i kontakt olika typer av förfall i boendemiljön. 91-åriga Maj-Britt Johansson, som bott i ett av Borghedes hus på Kungsgatan i närmare 30 år, sätter ord på vanskötseln.
‒Den sista tiden var det förskräckligt, sämre hyresvärd går inte att ha. Fastighetsskötarna svarade aldrig i telefon, ringde heller inte upp och hjälpte oss inte ett dugg, trots våra klagomål.
Hon fortsätter:
‒Deras sätt att arbeta gjorde att boendetrivseln försvann. De har helt enkelt inte brytt sig.
En av hennes grannar heter Bert Olsson. Han säger att bland de största problemen som han upplevde var sophanteringen. Dessutom ignorerades hans önskemål om reparationer i lägenheten och trots att det varit inbrott i både källare och vindsförråd i hans trappuppgång, åtgärdades inget. Förråden förblev uppbrutna under lång tid. Bert Olsson säger även att han gärna hade pratat med ägaren, Göran Borghede, om problematiken.
‒Men honom gick inte att ta kontakt med. Jag tycker det är dåligt.
Fler skriver under på ovanstående beskrivningar. Amir al Ajili, som bott i närmare tio år på Tegnérvägen, talar om dålig service och om problem som uppstod i hans lägenhet, som företrädare för Borghede fastigheter lovade att lösa, men som aldrig fixades. Han fick till exempel betala pengar ur egen ficka för att reparera ett trasigt avlopp. Samma sak var det när spisen gick sönder.
‒Jag orkade inte fortsätta med att klaga, för det tog så lång tid innan det hände något. Men andra hyresgäster kan kanske inte betala och ordna allt på samma sätt som jag gjorde. Jag köade under lång tid för att kunna flytta härifrån, men det var inte lätt att hitta en ny lägenhet.
Amir al Ajili är en av dem som anmält Borghede till samhällsbyggnadsförvaltningen (Se faktaruta längre ned). Då gällde det sopstationen utanför hans hyreshus, som gång efter annan blev överfull av sopor.
‒Vi uppmärksammade Borghedes fastighetsskötare på soporna och de lovade att de skulle sätta stopp för besvären, men det hände inget. De bara ljög.
Anna Saarikoski, som bor på Fredsgatan, fick löfte om en ny balkong när hon flyttade in i sin lägenhet för några år sedan. Det hände inte. Då balkonggolvet har rejäla hål har varken hon eller hennes katter vistats där under flera år. Hon vittnar också om när husets tvättmaskin var sönder under en månads tid innan en reparation kom till skott, och om torkskåp som sällan fungerade.
‒Saker var trasiga jämnt och fastighetsskötare ljög mig rakt upp i ansiktet om att de hade åtgärdat fel. Men det var inte ofta man kunde få tag i dem över huvud taget, varken via telefon eller mejl. Allt var bara skit under Borghede-tiden, jag fattar inte hur jag orkade med det, säger hon.
Doaa Aiad Najim Najim, som bor på Tegnérvägen, fick vänta länge innan familjens kylskåp kunde lagas.
‒Det tog fyra månader. Jag ringde och ringde, och lämnade meddelanden tiotals gånger, utan att de svarade mig.
På Fredsgatan bor Mikael Nagy. Han beskriver en ohållbar situation, där han ringde och anmälde om brister som tog månader, ibland år, att få åtgärdade. Situationen utvecklades till ett konstant tjatande.
‒Husets tvättkorg var sönder i över två år, då fick jag till sist svaret att "så dyra grejer kan vi inte köpa in". Det låg skräp utmed fastigheterna och gräsmattorna klipptes inte. Det var så otroligt nonchalant uppträdande från fastighetsskötarnas sida.
Ett ytterligare exempel från Mikael Nagy är när han efter år av väntan äntligen skulle få tätningslister ditsatta på balkongdörren.
‒Jag fick åtminstone hjälp att lyfta bort balkongdörren, men det slutade med att jag själv fick sätta dit listerna, medan Borghedes vaktmästare tittade på.
Han berättar om att han känner till hyresgäster, varav en stor andel äldre personer, som valde att flytta på grund av den uteblivna och otillräckliga servicen.
‒Det har varit fruktansvärt, tycker både jag och grannar som jag pratat med. Vi har våra skyldigheter som hyresgäster, att betala hyran och sköta oss till exempel. Men vad har vi fått tillbaka?
Även andra hyresgäster uppger att det fanns dem som flyttade på grund av Borghedes misskötsel. För dem som blev kvar gällde det att stå ut så gott det gick. Anmälningar från boende hos Borghede om brister i lägenheter och boendemiljön upprättades både hos kommunen och hyresgästföreningen, men utreddes aldrig mer än som enskilda ärenden.
[fakta nr="1"]
Allvarliga anklagelser riktas dessutom mot en av de tidigare fastighetsförvaltarna hos Borghede. Enligt uppgifter från flera hyresgäster har denne vid olika tillfällen gjort närmanden mot kvinnliga boende som bott ensamma i lägenheter. Det ska enligt källorna ha handlat om både telefonsamtal och antastanden hemma hos kvinnor.
‒Jag vet att kvinnor flyttade på grund av den fastighetsförvaltaren, säger en tidigare hyresgäst.
Här låg Borghedes fastigheter, runt om i centrala Katrineholm.
[map type="google-maps" lat="58.99974440000002" long="16.205175999999902" zoom="14" view_type="roadmap" marker="true"]
Sedan Borghede sålde sitt fastighetsbestånd till Hyreshuset har skillnaden blivit markant, säger flera hyresgäster.
‒Då började det hända saker och ting direkt. Jag är så tacksam att vi fick nya ägare, säger Anna Saarikoski.