Westholm refererat till navigering till sjöss där det finns en obligatorisk världsstandard, Automatic Identification System, AIS, som uppfanns och utvecklades av vårt eget svenska uppfinnargeni Håkan Lans tillsammans med kompetenta team. AIS innebär att föraren på varje fartyg kan se sin egen position på en digital karta och dessutom vilka andra fartyg som finns i närheten.
Westholms idé är att AIS införs för järnvägstrafik. Då behövs inga dubbelspår utan det räcker att komplettera med några nya omkörningssträckor.
Redan 1991 gjorde Håkan Lans med SJ framgångsrika försök genom att en testutrustning installerades i ett SJ-lok och tåget körde några gånger sträckan Stockholm - Kiruna med en GPS transponder. Data registrerades kontinuerligt och visade perfekt resultat. Tyvärr valde dåvarande Banverket att inte engagera sig.
Jag vädjar till våra sörmländska politiker på alla nivåer att engagera sig i denna idé som Westholm lanserat när de kommer tillbaka från sina sommarvisten. Här finns miljarder att spara på spåren genom att slippa lägga räls. Trafikverket och SJ uppges förbereda byte av det gamla signalsystemet till hösten 2017.
Nu gäller det att smida medan rälsen är varm för att på sikt stoppa dessa ständiga förseningar och avbrott som mest drabbar pendlare med viktiga arbetsrutiner.
Alf Karlman