Att betala räkningar kanske inte är det mest roliga, men det är något som är nödvändigt.
Nu har ett av företaget börjat med att påminna mig när en räkning förfaller. Det sker i en vänlig ton: "Vi vill bara påminna dig om att förfallodatum för din månadsfaktura närmar sig",
I början tyckte jag att det var irriterande. Vadå, tror de inte att jag kommer ihåg att betala räkningarna, eller? Men nu har jag taggat ner och ser det som ett stöd. Är man osäker om räkningen är betald eller ej när den trevliga påminnelsen dimper ner i sms-flödet är det ju bara att gå in och kolla i internetbanken.
Inte nog med att det kommer en påminnelse, det kommer även ett hjärtligt mejl när pengarna har kommit in på företagets konto: "Tack! Vi har tagit emot din betalning av din månadsfaktura om 1 200 kronor".
Jajamän, nu har jag gjort rätt för mig, brukar jag tänka. Det är konstigt vad lite enkel trevlighet kan göra. I det här fallet blir jag mer motiverad att se till att betala. De flesta andra företag skickar en påminnelse när skadan redan är skedd. Då är tonen annorlunda. Betalar du inte inom kort skickas räkningen till inkasso!
Då är det ju roliga att få en vänlig påminnelse innan räkningen ska vara betald och ett gediget tack väl betalningen är gjord. Det funkar med lite vänlighet i alla sammanhang.