Pandemin har slagit hårt mot Sörmland och Sverige. Vi går nu in i en andra våg i pandemin, något som riskerar att återigen drabba våra äldre och sköra. Det kommer åter tvinga fram det yttersta bland många av vårdens medarbetare.
Människors behov av sjukvård minskar inte för att en pandemi slår till. Den gemensamma hälso- och sjukvården måste fortsätta förnyas och förändras. Tillsammans föreslår våra partier viktiga och nödvändiga förändringar för att modernisera den sörmländska vården. Vi har förslag för att stärka patientens ställning och öka valfriheten.
Det ska vara enkelt att få kontakt med vården och kunna boka tider genom 1177. Man ska kunna få hjälp för enkla åkommor på så kallade snabbkliniker. Vi tänker öppna upp för fler och mindre vårdcentraler. Man ska kunna lista sig på sin husläkare. Den digitala vården ska vara integrerad med den fysiska, och det ska vara lättare att få hjälp på akuten.
Den vikande effektiviteten beror inte på bristande resurser, utan på avsaknaden av ett tydligt politiskt ledarskap. Fokus ska vara på de resurser och den kompetens vi har, inte det som saknas. Det är så man bygger en framgångsrik organisation som infriar invånarnas rättmätiga förväntningar; trygg och säker vård i tid, med hög kvalitet.
Regionen ansvarar för den gemensamma kollektivtrafiken och nu inleds den sista fasen i etableringen av det nya tågsystemet med Mälartåg. Väl fungerande transporter är avgörande för att Mälardalen ska fortsätta utvecklas som tillväxtmotorn i Norra Europa, och därmed lägga grunden för nationens välstånd. Fler jobb är en förutsättning för en trygg välfärd.
Alla våra satsningar måste finansieras. Behovet av effektiviseringar kvarstår och vi väljer att vara tydliga med hur vår budget går ihop, utan att tömma regionens reserver eller genomföra en skattehöjning. Detta förslag lägger vi i dag fram till regionfullmäktige. Det är en budget för framtiden. En budget för förändring.
Magnus Leivik (M)
Regionråd i opposition
Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD)
Gruppledare
Ewa Callhammar (L)
Gruppledare