Varje barn ska ges bästa möjliga förutsättningar inför vuxenlivet. Men dagens skolsystem är riggat för vinstjakt, glädjebetyg och stök. Vi socialdemokrater menar allvar med att ta tillbaka den demokratiska kontrollen.
30 år efter marknadsskolans införande är konsekvenserna påtagliga: Glädjebetyg, ökad segregation och kommuner som får se resurserna utarmas när vinstjagande skolkoncerner etablerar sig.
Säkerhetspolisen varnar för klassrum där barn riskerar att radikaliseras. Kritiken hörs inte bara hos svenska folket, utan lyfts också av lärare, skolforskare. Till och med moderata kommunalråd och borgerliga ledarsidor ser problemet.
Bara senaste året har de fyra största skolkoncernerna tjänat 1,3 miljarder på våra skattemedel. I Sverige motsvarar det 2 200 lärare, som hade kunnat säkerställa ordning i klassrummen, så att fler barn kunnat få lära sig mer.
Elever ses som kunder. Lärarrollen devalveras. Glädjebetyg delas ut. Det här duger inte längre.
Vi måste ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan från marknaden och lobbyisterna. Det är dags att vi stoppar stöket i våra klassrum och skapar ordning och reda i skolsystemet.
Vi sätter stopp för vinstuttag ur skolan: Pengar avsedda till skolan ska gå till skolan. Den socialdemokratiska regeringen tillsätter nu en utredning som ska ta fram förslag på hur ett vinstförbud kan se ut. Vi är redo för nästa steg.
Vi sätter stopp för hemliga skolköer: Elever ska kunna välja skola, men skolor ska aldrig kunna välja elever. Så kan valfriheten vara till för alla. Regeringen ger Skolverket i uppdrag att ta fram en gemensam antagning – för att öka öppenheten, transparensen och rättssäkerheten för elever och föräldrar.
Vi sätter stopp för religiösa friskolor: Alla skolor i Sverige ska vara bra skolor, med fokus på kunskap och lärande – inte religiös påverkan. Den socialdemokratiska regeringen avser att inom kort presentera ett lagförslag om etableringsstopp för religiösa friskolor.
Om mindre än tre månader är det val, där två tydliga alternativ står mot varandra: En skola fri från stök, med fokus på elevernas kunskap och där resurserna stannar i skolan. En skola som sätter elever, lärare och annan skolpersonal i första rummet, och är under demokratisk kontroll.
Eller de högerkonservativas marknadsskola: Där barn och unga är verktyg i riskkapitalisters vinstjakt, och där vem som helst tillåts driva skola, med risk för att barn radikaliseras i klassrummen. Det är dags att M och SD förklarar sig.
Lina Axelsson Kihlblom (S)
Statsråd, utbildningsdepartementet
Caroline Helmersson Olsson (S)
Riksdagsledamot, Vingåker
Tobias Baudin
Partisekreterare (S)