Att Skolinspektionen nyligen pekat ut 28 grundskolor med betydande problem är inte förvånande. Långt fler än så brottas med låga resultat. När dessutom de olika bristerna funnits i ett tiotal år, blir det beklämmande. Att arbeta som lärare/skolledare ska inte behöva upplevas som en käftsmäll av någon. Det gäller såväl den som är erfaren som den som är ny på jobbet.
Många är det som dignar under stora arbetsbördor. Schemaläggningens utfall, mängden undervisning, antal anställda per chef eller elevantal ska inte vara ett lotteri med vinnare och förlorare. Alltför många uppdrag styrs av ekonomiska eller logistiska hänsynstaganden, i stället för av pedagogiska och arbetsmiljömässiga parametrar. Mer undervisning, som Björn Wahlund (L) föreslår (insändare 13/9), räcker inte.
Vi har verkligen inte råd att i förtid slita ut personer som gjort ett aktivt val att ägna sig åt den profession som ligger till grund för hela samhällsbygget. Eftersom alla går i skolan och därigenom lärare/skolledare betraktas av samtliga invånare under hela uppväxten, måste villkoren och miljön vara så bra att skolan senare lockar till återkomst. Fler behöver se läraryrket som ett attraktivt val och fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljökrav behöver, utöver löner, förbättras. Framtida föräldrar ska med goda minnen från sin egen skolgång kunna skicka sina barn till skolan med tillförsikt, oavsett var denna skola finns eller om någon funktionsvariation råkar föreligga.
Ytterst handlar allt om att byggnationen av en bättre skola behöver vara långsiktigt välfinansierad. Det får aldrig bli så att ett så viktigt system som utbildning av barn, ungdomar eller vuxna hamnar i skottgluggen mellan politiker som i första hand vill vinna nästa val. Förhoppningen står till kloka och modiga politiker som förstår vikten av samförstånd och prioritering av rätt saker. Samhället står inför enorma utmaningar, inte minst inom miljöområdet men också vad gäller samhällsbyggnad i alla dess övriga aspekter. Utan en välfungerande skola som har till uppgift att förse oss alla med kunskaper inom många olika områden, kommer vi inte att klara framtidens utmaningar.
Läraryrket och utbildning är nyckeln till samhällets fortlevnad och fostran av goda samhällsmedborgare är inget att ta lätt på. Kostnaden för varje misslyckad skolgång överstiger med säkerhet den investering det skulle innebära att låta fler lyckas, oavsett bakgrund. Vi behöver en långsiktigt hållbar arbetsmiljö för både lärare och elever där rimliga krav är tillgodosedda. Elever behöver bli sedda och bekräftade och erhålla det stöd de har rätt till. Skolledare måste hinna vara goda pedagogiska ledare med rimliga villkor. Lärare måste ha goda förutsättningar att hinna se och bekräfta, hjälpa elever vidare i deras utveckling, fortbilda sig, hålla kontakt med vårdnadshavare, skapa trygghet, bygga goda relationer, skapa framtidstro och lust att lära.
Bo Sundahl
Lärarförbundet