Insändaren ”Rätt användning av bränslet” (1 december) betonar att det är viktigt att prata om hur förare till tunga fordon kör, som replik på SEKAB:s debattartikel ”Södermanlands lastbilar kan bli fossilfria redan 2025” (17 november). Undertecknaren håller fram Eco-driving och betonar att ett snålt körsätt kan minska utsläppen med upp till 20 procent.
Alla initiativ som kan minska utsläppen är bra. Ett snålare körsätt är dessutom något som varje enskild förare kan göra redan i dag för att bidra till klimatarbetet, oavsett vilket drivmedel som finns i tanken. Däremot finns ett uppenbart tak för hur mycket utsläppen kan minska så länge lastbilar och bussar kör på fossil diesel.
För att bryta oljeberoendet och på allvar minska transportsektorns klimatpåverkan behöver fler byta till förnybara drivmedel. Utsläppen minskar exempelvis med upp till 90 procent om lastbilar körs på etanolbränslet ED95 i stället för diesel.
I fjol minskade koldioxidutsläppen från de svenska lastbilarna med 400 000 ton. Tre fjärdedelar av minskningen beror på att fler kör på förnybara drivmedel. Resten beror främst på att motorerna har blivit mer effektiva.
Hela transportbranschen måste ta krafttag för att utsläppsminskningen inte ska tappa fart. Det behövs ett ökat engagemang från såväl politiker som transportköpare och åkerier för att få fler att ställa om till förnybart. Och naturligtvis är det bra om buss- och lastbilsförare kör så bränslesnålt som möjligt.
Tomas Nilsson, VD SEKAB
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert SEKAB