Låt skolan i Vingåker ledas av en egen förvaltning

Att styra skolan är en svår uppgift, men Vingåker visar positiva resultat, skriver Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Att styra skolan är en svår uppgift, men Vingåker visar positiva resultat, skriver Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Foto: Hossein Salmanzadeh,TT

Debatt2022-01-17 21:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingen annan offentlig verksamhet berör så många barn, ungdomar och vuxna som förskolan och skolan, direkt och indirekt. Skolan är därmed kommunens största verksamhet och förändringar gällande skolans organisation och styrning påverkar i högsta grad kommunens förmåga att hantera denna verksamhet.

Att styra skolan är en komplex och svår uppgift. Staten bestämmer de övergripande målen men det är de kommunala och fristående huvudmännen som ansvarar för genomförandet. 

Styrningen av skolan ska klara av balansgången mellan externa krav (stat, kommun och andra myndigheter) och interna behov (elever, personal och vårdnadshavare). Processerna sker i ett spänningsfält innehållande politik, olika professioner, elever som medarbetare i sitt lärande, vårdnadshavares synpunkter, övriga medborgares attityder, olika värderingar, relationer, strukturer, strategier och vad som händer i omvärlden. 

För att lyckas med ledning och styrning av skolan krävs därför en kompetent och engagerad ledning av den pedagogiska verksamheten (förskollärare, lärare, rektorer), en kompetent och engagerad förvaltning och politisk ledning samt inflytande för de elever som verksamheten är till för. En organisation som kännetecknas av närhet till verksamheten. 

Min uppfattning är att i Vingåker är vi på väg att utveckla en lednings- och styrningsprocess som långsiktigt leder till att alla barn och ungdomar inspireras, motiveras och stöds så att deras självkänsla, mod och nyfikenhet leder till lärande, utveckling och framtidstro. Den av barn- och utbildningsnämnden i december 2021 beslutade nämndplanen utgör underlag för detta.

Jag är stolt över det arbete som varje dag utförs av kompetent och engagerad personal samt över nämndens kompetenta och engagerade politiker och inte minst över att förskolan och skolan visar positiva resultat.

Med hänvisning till ovanstående krävs enligt min uppfattning att skolan även för framtiden på lokal nivå kommer att ledas av en egen förvaltning och styrelse.

Låt oss inte skapa en koloss på lerfötter genom att slå ihop barn- och utbildningsnämnden med socialnämnden!

Ing-Mari Frössevi (C)
Ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Vingåker